شاه محمد قریشی بعد از امضای توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز در دوحه قطر در مورد بازه زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گفت: ما یک عقب نشینی مسئولانه را می‌خواهیم.  

وی افزود: این یک روز مهم است و امیدوارم این توافقنامه موج آرامش در افغانستان را به ارمغان بیاورد.  

توافق‌نامه آمریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه توسط «زلمی خلیل زاد» و «عبدالغنی برادر» بصورت رسمی امضا شد.  

توافق‌نامه آمریکا و طالبان با حضور نمایندگان و وزیران خارجه ۳۰ کشور منطقه و جهان و همچنین نماینده‌های ویژه برخی از کشورها برای افغانستان بصورت رسمی امضا شد. از جزئیات توافق هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.  

وزیر خارجه آمریکا در مراسم آغاز امضای توافق نامه گفت که طالبان تعهد کرده‌اند که رابطه خود را با القاعده و تروریست‌ها قطع می‌کنند و ما نیز نظامیان خود را از افغانستان خارج می‌کنیم.  

مایک پمیئو گفت که یک هفته کاهش خشونت در افغانستان طی دو دهه بی‌سابقه بوده و اگر طالبان مایل به صلح باشد باید این روند را ادامه دهند و به خوشحالی مردم افغانستان که برای کاهش خشونت پایکوبی کردند، ادامه دهند.

وزیرخارجه آمریکا افزود: اکنون به طالبان ارتباط دارد که قدم بردارند و رابطه خود را با القاعده قطع و با داعش مبارزه کنند و به زنان و مردان افغانستان که طی هفته گذشته از صلح استقبال کردند، نشانه مثبت نشان داده و به کاهش خشونت ادامه دهند.  

وی از دولت افغانستان نیز خواست که نشان دهد هیأت گفت وگو کننده فراگیر است.  

«ملا عبدالغنی برادر» رئیس هیأت طالبان در قطر نیز در مراسم امضای توافق نامه گفت: مذاکرات توافق امارت اسلامی و آمریکا دستاوردی بزرگ برای ملت مجاهد افغانستان بود و آن را تبریک می‌گویم.  

وی گفت به توافق نامه پابند هستیم.  

ملاغنی برادر همچنین از ایران، چین روسیه، ازبکستان، اندونزی و نروژ هم برای همکاری در روند صلح قدردانی کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.