منابع نزدیک به گروه طالبان گفتند که این گروه برای امضای توافق (صلح) با آمریکا آماده می‌شود و در صورت امضای این توافق،‌ مذاکرات بین‌الافغانی هم بلافاصله انجام خواهد شد. 

این منابع به روزنامه القدس العربی گفتند «احتمالا مذاکرات بین طالبان و دولت کابل، در دهم مارس (بیستم اسفند جاری) آغاز خواهد شد. در متن توافق دوحه (میان طالبان و آمریکا) رسما به تاریخ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی اشاره خواهد شد». 

آمریکا و طالبان تاکنون چند دور مذاکره در دوحه پایتخت قطر برگزار کرده‌اند و در آستانه توافق قرار داردند. دیروز جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در مراسم امضای توافق، مایک پامپئو وزیر خارجه او حاضر خواهد شد. 

توافقنامه آمریکا و طالبان قرار است ساعت ۱۷ امروز با حضور برخی ناظران بین‌المللی در دوحه قطر امضا شود. نکته قابل توجه‌ای که در این میان به چشم می‌خورد، تاکید چندباره سران طالبان در مصاحبه با خبرنگاران حاضر در محل برگزاری این مراسم، بر خروج نیروهای آمریکایی و خارجی پس از امضای این توافق است.

القدس العربی نوشت که توافق آمریکا با طالبان احتمالا به مصالحه‌ای داخلی در افغانستان نیز منجر خواهد شد و چه بسا باب گفت‌وگوی بین‌الافغانی را که به مصالحه همیشگی منجر شود، باز کند.

مسئولان افغانستانی روز جمعه با شماری از اعضای جنبش طالبان دیدار کردند. آنها گفته‌اند که هیأتی متشکل از شش عضو دولت مذاکراتی مقدماتی با سران طالبان برگزار خواهند کرد. به گفته آنان این دیدار مکانیزمی ضروری برای اعتمادسازی میان طرفین است. 

پس از گذشت یک هفته از طرح کاهش خشونت در افغانستان، قرار است امروز توافقنامه صلح بین طالبان و ایالات متحده آمریکا با حضور بیش از ۳۰ کشور در دوحه قطر امضا شود.

آمریکا و طالبان بیش از یک سال است که مذاکرات صلح را در قطر برگزار می‌کنند و در این میان مذاکرات صلح با موانع بسیاری روبه بوده است. اصلی ترین نکات توافق صلح بین طالبان و ایالات متحده، خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.