در این گزارش که روز جمعه از منطقه ادلب مخابره شده، گفته شد: نیروهای ترکیه در پاسخ به حمله هوایی که بر اثر آن دست کم دو نظامی ترکیه کشته و دو نظامی دیگر مجروح شده اند، به سوی هواپیماهای روسیه و مواضع ارتش سوریه در استان ادلب تیراندازی می‌کنند.

به گفته پادوبنی، هواپیماهای نیروی هوایی سوریه و نیروی هوافضای روسیه با پروازهای منظم بر فراز استان ادلب، حملات تروریست ها را دفع و پیشروی آنها را متوقف می‌کنند.

در گزارش شبکه روسیه ۲۴ گفته شد که نظامیان ترکیه و تروریست ها در ادلب از تسلیحات پدافند هوایی دوش پرتاب (قابل حمل) استفاده می کنند. هواپیماهای روسیه و سوریه پس از بمباران مراکز تروریست ها، برای اینکه هدف قرار نگیرند، اشیاء داغ پرتاب می کنند تا موشک های پرتاب شده به آن اصابت کند.

در هفته های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری ان با نیروهای ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه های تروریستی بر تنش ها به شدت افزوده است.

به گزارش رسانه ها، یکی از مسایل مهم در عملیات سرنوشت‌ساز ارتش سوریه و متحدان آن در استان ادلب، به عنوان مهم‌ترین منطقه تحت اشغال تروریست‌ها در سوریه تلاش آنکارا برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه است.

شامگاه جمعه «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در سخنانی در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه، گفت که دولت آنکارا هر کاری لازم باشد می‌کند تا به قول او «ثبات» به سوریه باز گردد؛ حتی اگر «گزینه نظامی» مورد نیاز باشد.

اردوغان اعلام‌کرد: علیرغم آنکه تعداد زیادی از نیروهای ترکیه در «ادلب» حضور دارند، مسکو همچنان برای از بین بردن تروریست‌ها به بمباران‌های خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص به روسیه هشدار داد که صبر ترکیه رو به پایان است و مسکو به توافقات خود در قالب (نشست‌های) آستانه و سوچی در خصوص سوریه پایبند نیست. "به روسیه اعلام کردیم که صبر ما در مقابل بمباران‌های پی در پی و افزایش تنش‌ها در ادلب رو به پایان است".

در واکنش به سخنان اردوغان، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو به تمامی تعهداتش در قبال سوریه پایبند است.

ارتش ترکیه هم اکنون به طور غیر قانونی بیش از ۱۲ پایگاه دیده‌بانی در استان ادلب و شرق حلب ایجاد کرده است.

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه آخرین بار جمعه گذشته تلفنی در خصوص اوضاع منطقه ادلب مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد:در مرکز توجه دو طرف، بار دیگر اوضاع متشنج منطقه امن ادلب قرار داشت. پوتین از ادامه اقدامات خصمانه گروه های افراط گرا در این منطقه ابراز نگرانی جدی کرد.

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احترام بدون قید و شرط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ترکیه کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.