دمیتری پسکوف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در زمان حاضر در برنامه کاری رئیس جمهوری روسیه، برای روز پنجم ماه مارس چنین دیداری در استانبول برنامه ریزی نشده است.

وی افزود: در تقویم کاری رئیس جمهوری روسیه، برای روز پنجم ماه مارس، برنامه دیگری درنظر گرفته شده است.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: در همین حال روسیه و ترکیه در سطح کارشناسی و کاری با یکدیگر مذاکره می کنند. گفت وگوهای دو کشور در وهله اول پیرامون بحران ادلب است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته به خبرنگاران گفت که دیدار وی با ولادیمیر پوتین به احتمال زیاد روز ۵ ماه مارس در استانبول برگزار می شود.

وی بار دیگر مدعی شد که نیروهای ترکیه در ادلب سوریه حضور قانونی دارند.

روسیه و ترکیه در مورد مسائل ادلب اختلاف دارند و در حالی که مسکو آنکارا را به عدم پایبندی به تعهدات خود در توافقنامه سوچی برای جداسازی تروریست ها از مخالفان سوری در ادلب متهم می کند، ترکیه نیز از حملات ارتش سوریه و نیروی هوافضای روسیه به مراکز تروریست ها در منطقه امن ادلب انتقاد می کند. 

تفاهم نامه سوچی بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه که در سال ۲۰۱۷ امضا شد ازجمله شامل جداسازی مخالفان سوری میانه رو از تروریست ها می‌شود.

سران روسیه و ترکیه در پاییز گذشته نیز توافق کردند که در مرز سوریه و ترکیه تا محدوده ای به عمق ۳۰ کیلومتر تسلیحات و واحدهای مسلح خارج شوند و واحدهای گشت نظامی روسی و ترکیه ای در این منطقه با گشت زنی منظم نظارت داشته باشند.

در هفته های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری ان با نیروهای ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه های تروریستی بر تنش ها به شدت افزوده است.

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه روز جمعه در گفت وگوی تلفنی در خصوص اوضاع منطقه ادلب مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد:در مرکز توجه دو طرف، بار دیگر اوضاع متشنج منطقه امن ادلب قرار داشت. پوتین از ادامه اقدامات خصمانه گروه های افراط گرا در این منطقه ابراز نگرانی جدی کرد. 

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احترام بدون قید و شرط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ترکیه کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.