دکتر نقی پور در گفت وگو با خبر صداوسیمای مرکز گیلان، با تاکید خبر فوت دو بیمار گیلانی مبتلا به ویروس کرونا، اظهار کرد: قرنطینه افراد مشکوک به کرونا بستگی به شدت بیماری آنان دارد.

وی از پیش بینی بیمارستان های ایزوله در سطح استان خبر داد و افزود: افرادی که دچار بیماری شده اند و نیاز به دریافت خدمات درمانی خاص همچون بستری دارند، می توانند به بخش های ویژه ای که در بیمارستان های استان برای افراد مشکوک به کرونا تعیین شده مراجعه کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شباهت های بالینی کرونا به آنفولانزا، تصریح کرد: غیر ممکن است که تنها براساس علایم بالینی کرونا را تشخیص دهیم، زیرا کرونا طیف وسیعی از علایم را شامل می شود و برخی از افراد ممکن از مبتلا باشند، اما علامت نداشته باشند.

نقی پور با بیان اینکه کرونا از سه ماه گذشته در دنیا شروع شده، عنوان کرد: تاکنون تجربه ای درباره شکل رفتار این بیماری نداشته ایم، اما اطلاعاتی که از کشور چین در اختیار سایر کشورها و ما قرار گرفته نشان می دهد کرونا اطفال را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد افرادی که دچار کرونای شدید شده اند و حتی فوت کرده اند افراد سالمند بالای ۶۰ سال هستند که ۷۵ درصد آنها بیماری های زمینه ای همچون قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت داشته اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تبدیل ویروس حیوانی کرونا به ویروس انسانی را نتیجه جهش دانست و خاطرنشان کرد: اطلاعات به دست آمده نشان می دهد علیرغم اینکه کرونا دستگاه تنفسی را درگیر می کند، اما یک بیماری منتقله از راه هوا محسوب نمی شود و انتشار تنفسی آن تنها در فواصل نزدیک همچون سرفه و عطسه رخ می دهد.

وی با بیان اینکه افراد دارای علایم شبه آنفولانزا باید از ماسک استفاده کنند، گفت: چنین افرادی حتی المقدور در خانه بمانند و با دیگران ارتباط برقرار نکنند. افراد سالم نیز مرتب دست ها را با آب و صابون بشویند و دست های آلوده را به چشم و بینی و دهان تماس ندهند.

نقی پور انتقال کرونا از راه دست های آلوده را بسیار قوی دانست و یادآور شد: شستن دست ها با آب و صابون توصیه اول است و استفاده از مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل در جایگاه دوم قرار می گیرد. براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت هم استفاده از ماسک برای افراد مبتلا الزامی است تا مانع از انتشار بیماری شود، اما برای افراد سالم جای نگرانی نیست که از ماسک استفاده نکنند.

وی دانشگاه علوم پزشکی استان را متولی سلامت جامعه دانست و عنوان کرد: کلیه نیازها و کمبودهای بهداشتی وارد استان و سوءاستفاده ها رصد می شود و تاکنون اقدامات لازم با همکاری دستگاه قضا و تعزیرات حکومتی انجام شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اپیدمی کرونا را برای نخستین بار در دنیا دانست و تصریح کرد: عدم استفاده درست از ماسک ریسک ابتلا به عفونت را افزایش می دهد لذا مردم به توصیه ها توجه کنند و ترس نداشته باشند تا با حمایت وزارت بهداشت از این مرحله با سلامتی عبور کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.