ریاض درصدد است «سعود القحطانی» مشاور برکنار شده دفتر پادشاهی عربستان را که در حکم دادستانی کل در پرونده قتل خاشقچی تبرئه شده است به عرصه  قدرت سیاسی بازگرداند.

در آبان ماه سال ۱۳۹۷ به دنبال اذعان دادستانی کل عربستان سعودی به کشته شدن «جمال خاشقچی»، نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد آل سعود در کنسولگری سعودی، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی، بیستم اکتبر، در حکمی  سعود القحطانی را به همراه شماری از مقام‌ها و افسران دستگاه اطلاعات سعودی برکنار کرد.

کارشناسان سیاسی این اقدام سلمان را گامی در تلاش برای دور کردن اتهام دخالت سران سعودی از اتهام دخالت در قتل جمال خاشقچی ارزیابی کردند. 

خبرگزاری رویترز آن زمان به نقل از منابعی اطلاعاتی در ترکیه و منبعی غربی همان زمان گزارش داد که سعود القحطانی خود بر عملیات ربایش و قتل خاشقچی از طریق «اسکایپ» نظارت داشته است و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه مکالمه تلفنی القحطانی از طریق اسکایپ را نزد خود دارد.

در همین راستا،«ترکی الشیخ» مدیر اداره سرگرمی عمومی و دوست نزدیک ولی‌عهد سعودی ویدئویی را در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد که شامل شعری است که توسط القحطانی پس از صدور حکم تبرئه وی در پرونده خاشقچی از سر شادی سروده است و  ترکی الشیخ این ویدئو را زیباترین شعر توصیف می‌کند.

در این شعر عبارات زیادی در تمجید از دستگاه قضایی سعودی آمده و شماری از رسانه‌های قطری را به حملات خصمانه علیه عربستان متهم می کند و انتقادهایی هم نسبت به تاریخ جمهوری ترکیه در آن شده است.

رسانه‌های دنیا اقدام مقامات سعودی در بازنشر شهر القحطانی را تلاش برای بازگرداندن مجدد وی به دستگاه قدرت تفسیر کردند.

القحطانی که به مدیریت عملیات ترور خاشقچی شناخته شده بود و از شخصیت‌های برجسته کشورش به دلیل داشتن روابط نزدیک با ولی عهد سعودی بوددر  پی از برکناری از سمتش در ملاء عام حاضر نبود، اما دادستانی کل عربستان اواخر ۲۰۱۹ حکم تبرئه او را صادر کرد که از همین رو او تلاش می‌کند خود را مجددا به هرم قدرت در عربستان بازگرداند.

دادستانی کل در عربستان احکام اعدام پنج نفر در پرونده قتل خاشچقی را صادر کرد. سه نفر دیگر هم به حبس در مجموع ۲۴ سال محکوم شدند.

دادستانی کل عربستان سعود القحطانی را که در آن زمان مشاور دفتر پادشاهی عربستان بود و «احمد عسیری» معاون وقت رئیس اطلاعات سعودی و «محمد العتبی» سرکنسول عربستان در استانبول را از اتهام‌های وارده بر آن ها به دلیل آنچه نبود  ادله کافی در پرونده قتل خاشقچی خواند، تبرئه کرد.

ترکیه هم در واکنش به احکامی که در این پرونده صادر شد، گفت: «رسانه‌های بین‌المللی باید پرونده خاشقچی را تا زمانی که عدالت واقعی برقرار شود، دنبال کنند. حکم این دادگاه نمایشی، توهین به شعور هر ناظر منصفی است.»

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار و  نویسنده اهل کشور عربستان سعودی و از منتقدان شیوه حکمرانی در عربستان بود. او در سال ۲۰۱۷ از عربستان سعودی گریخته و خود را از کشور تبعید نمود و از منتقدان شدید ولی‌عهد عربستان و پادشاه این کشور  بود.

خاشقجی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۱۳۹۷) به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش مثله شده و از آنجا خارج شده‌است.

محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی یک سال بعد در مصاحبه‌ای با قبول کردن مسئولیت قتل خاشقجی گفت که این قتل در دورهٔ زمامداری وی انجام گرفته و تمامی مسئولیت این کار را می‌پذیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.