«استف بلاک» وزیر امور خارجه هلند که روز گذشته و در رأس هیأتی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده، ظهر امروز (شنبه) در تهران با حضور در محل وزارت امور خارجه ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و به گفتگو پرداخت.

در این دیدار طرفین با اشاره به روابط خوب و سنتی دو کشور خواهان گسترش روابط دوجانبه شدند. دو وزیر دو دور گفتگو کردند و دور دوم گفتگوها نیز پس از دیداری خصوصی، با تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل دو‌جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه یافت.‌ 

برجام، اینستکس، ابعاد ترور سردار شهید سلیمانی، شرایط جاری در عراق، افغانستان، یمن و سوریه و نیز سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی از مهمترین محورهای گفتگوی ظریف و همتای هلندی بود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این درباره سفر وزیر خارجه هلند و همچنین وزیر خارجه اتریش که قرار است به تهران بیاید، گفته بود که در گفتگوها با دو وزیر اروپایی، علاوه بر بررسی روابط دوجانبه و تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، انتقاد جمهوری اسلامی ایران نسبت به بی عملی اروپا در قبال اجرای تعهدات خود ذیل برجام و انفعال آنها در برابر تحمیل قوانین فراسرزمینی آمریکا مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

وی افزوده بود: همچنین در این دیدارها بر این نکته اصولی که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز صرفا از طریق مشارکت و تعامل جمعی کشورهای این منطقه محقق می‌شود، تاکید خواهد شد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اواخر بهمن ماه از گفتگوی خود با وزیر خارجه هلند خبر داده و گفته بود که با وزیر خارجه هلند درباره تلاش‌های ائتلاف برای شکست داعش و همچنین منافع مشترک ما برای مقابله با نفوذ مخرب ایران گفت‌وگو داشته است.

ظریف و همتای هلندی مهر ماه سال جاری (۱۳۹۸) در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز دیدار و گفتگو کرده بودند. 

سفر وزیر خارجه کنونی هلند به تهران دو سال بعد از سفر وزیر خارجه پیشین هلند صورت می‌گیرد. «سیخرید کاخ» وزیر خارجه پیشین هلند دوم اسفند ماه ۱۳۹۶ در سفر به تهران با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.