چهار سال پیش وقتی دهمین انتخابات مجلس کلید زده شد، حدودا ۶ میلیون و پانصد هزار نفر در استان تهران واجد شرایط برای رای دادن بودند که از این آمار آنطور که وزارت کشور در آن مقطع اعلام کرد ۵۰ درصد پای صندوق‌های رای رفتند.

از آنجا که در آن زمان هنوز قانون انتخابات مجلس اصلاح نشده بود، کاندیداها باید ۲۵ درصد آرای ماخوذه را به دست می‌آوردند تا بتوانند از به صندلی‌های سبز بهارستان برسند. یعنی از مجموع آرای اخذ شده که حدودا ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر اعلام شد، هر کاندیدا باید حدود ۸۱۲ هزار رای کسب می‌کرد تا در همان مرحله اول انتخابات پیروز میدان محسوب شود. اتفاقی که در جریان انتخابات سال ۹۴ رخ داد، این بود که ۳۰ کاندیدای لیست اصلاح‌طلبان در تهران بیشتر از یک میلیون رای کسب کردند و نفر سی‌ام که عبدالرضا هاشم زایی بود با یک میلیون و ۷۸ هزار رای راهی ساختمان بهارستان شد.

امسال اما یک تغییر قابل توجه و مهم داریم و آن اصلاح قانون انتخابات مجلس در سال ۹۵ است، اصلاحی که به موجب آن دیگر کاندیداهای انتخابات لازم نیست، برای رسیدن به کرسی‌های پارلمان حتما ۲۵ درصد آرا را کسب کنند بلکه اگر ۲۰ درصد آرا به سبد آنها ریخته شود کفایت می‌کند و آنها می‌توانند به مجلس راه یابند.

آمار رسمی واجدان شرایط رای دادن در شهر تهران به صورت رسمی اعلام نشده است، اما با در نظر گرفتن آمار واجدان شرایط در دو انتخابات گذشته، می‌توان تخمین زد که آمار احتمالی واجدان شرایط در شهر تهران، حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر باشد. بر این اساس، اگر فرض را بر همان مشارکت ۵۰ درصدی انتخابات سال ۹۴ بگذاریم، از این تعداد حدود ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در انتخابات شرکت خواهند کرد، بنابراین کاندیدایی که سودای بهارستان به سر دارد باید از این تعداد، ۷۵۰ هزار نفر را مجاب کند که به او رای بدهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.