وزارت دفاع ایالات متحده بامداد شنبه اعلام کرد یک نظامی آمریکایی دیگر با علائم آسیب تروماتیک مغزی (Traumatic Brain Injury) در پایگاه «عین‌الاسد» شناسایی شده است.

به نوشته پایگاه خبری هیل، با احتساب این شخص جدید، تعداد کل نظامیان آمریکایی که در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق دچار آسیب و ضربه مغزی شدند به ۱۱۰ نفر رسید.

در بیانیه پنتاگون آمده است: «متخصصان درمانی ارتش [آمریکا] در عین‌الاسد گرفته تا آلمان و آمریکا در تلاش هستند تا تلاش‌گرانه سطح مناسبی از مراقبت را برای خدمه نظامی ما ارائه کنند که باعث شده هفتاد درصد کسانی که [با آسیب مغزی] تشخیص داده شده بودند، به خدمت برگردند».

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش مدعی شده بود وضعیت افرادی که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند جدی نیست و به او گفته شده که آنها فقط به «سردردهایی» مبتلا شده‌اند. 

پیش از این خبرگزاری «رویترز» در گزارشی بر اساس مصاحبه با نظامیان آمریکایی پایگاه «عین الأسد» عراق نوشت که شدت آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در پی حملات موشکی ایران به حدی بود که برخی احساس می‌کردند که یک کامیون به آنها برخورد کرده است.

اینگونه اظهارات ترامپ در کم اهمیت جلوه دادن آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در پی حملات موشکی ایران، موجی از انتقادات نمایندگان دموکرات‌ و جمهور‌ی‌خواه کنگره و گروهی از کهنه‌سربازان آمریکایی را برانگیخت.

آمار و ارقام زخمی‌ها و آسیب دیدگان حمله ایران در هفته‌های آتی رو به افزایش رفت و در حالیکه آمار اولیه ۱۱ نفر بود، یک هفته بعد، این آمار ۳۴ نفر اعلام شد. یک هفته بعد از آن، در تاریخ ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه) آمار آسیب‌های مغزی نظامیان آمریکایی به ۵۰ تن افزایش یافت و اوایل فوریه، رویترز برای اولین بار گزارش کرد که این تعداد بیش از ۱۰۰ نفر است.

در نهایت، روز ۲۲ بهمن‌ ماه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که در حمله موشکی ماه ژانویه ایران به پایگاه نظامی «عین‌الاسد» آمریکا در عراق، ۱۰۹ نظامی آمریکا دچار جراحت آسیب مغزی شده‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۱۸ دی ماه به عنوان بخشی از پاسخ ایران به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس، پایگاه عین‌الأسد را هدف حمله موشکی قرار داد. تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده بعد از حمله، نشان می‌دهد نقاط زیادی در پایگاه با دقت بالا مورد اصابت قرار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.