سناتور ادوارد مارکی، الیزابت وارن، دیانا فینستین، کریس وان هالن، تامی داکورث و برنی سندرز طرح "اس.۳۳۱۴" را به عنوان "قانون دیپلماسی ایران" معرفی کردند که از ایالات متحده آمریکا و ایران می‌خواهد به تعهداتشان تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند.

در خبری که تارنمای الیزابت وارن سناتور دموکرات و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر کرده، آمده است: دولت ترامپ به طور یکجانبه در هجدهم شهریورماه ۱۳۹۷ از برجام خارج شد در حالی که همان زمان، آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه اطلاعاتی آمریکا تایید کردند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است که باعث می شود مدت زمان بازگشت به بمب اتم را از هفته ها تا یکسال به تاخیر اندازد.

در این گزارش، آنچه را که رفتار تحریک آمیز ایران نامیده، از زمان خروج آمریکا از این توافق و اعمال دوباره تحریم‌های مربوط به هسته ای، تشدید شده است که خطر یک درگیری مسلحانه را افزایش می دهد.

استراتژی شکست خورده ترامپ

سناتور مارکی در این زمینه گفت: سیاست رئیس جمهوری ترامپ در قبال ایران، نمونه‌ای از چگونگی ایجاد بحران های هسته‌ای جدید است که وجود نداشت یا با موفقیت از طریق دیپلماسی مهار شده بود.

وی افزود: اگر رئیس جمهوری ترامپ نسبت به اظهارات خود مبنی بر اینکه "ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت"جدی باشد، باید به توافقنامه‌ای که به طور اطمینان‌بخشی همه راه‌های ایران را به سمت یک بمب اتمی می بست، بازگرداند و از استراتژی شکست خورده خود نسبت به ایران که ما را نه یک بار بلکه دوبار به آستانه یک جنگ کشانده است، دست بردارد.

سناتور الیزابت وارن هم اظهار کرد: ایالات متحده باید با متحدان و شرکای خود همکاری کند تا به طور مسالمت‌آمیز ایران را از تولید سلاح اتمی بازدارد اما در عوض، رئیس جمهوری ترامپ به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای موفقیت آمیز خارج شده است، دوباره تحریم‌های گسترده‌ای را اعمال کرد که به مردم ایران آسیب رساند و خطر را برای شروع جنگ با ایران افزایش داد.

وی تصریح کرد: خوشحالم از این لایحه که دیپلماسی را در درجه اول قرار می دهد و یک جنگ بی پایان دیگر در خاورمیانه را رد می‌کند، پشتیبانی می‌کنم.

بهترین شانس برای صلح

سناتور فینستین هم با بیان اینکه طبق برجام، ما توافق هسته‌ای موثری داشتیم که توانایی ایران را برای توسعه سلاح های اتمی محدود می کرد، گفت: این توافقنامه بهترین شانس ما برای صلح پس از چندین دهه خصومت بود اما تصمیم رئیس جمهوری ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی از توافق، تنش‌ها و پتانسیل گسترش سلاح‌های اتمی را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم ایالات متحده سرانجام به توافق برگردد. خط مشی مندرج در این لایحه ما را در مسیر انجام این کار قرار می‌دهد و من مفتخرم که از آن پشتیبانی می‌کنم.

تضعیف اعتبار آمریکا با خروج از برجام

سناتور برنی سندرز و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم در حمایت از این لایحه گفت: توافق هسته ای ایران یک دستاورد بسیار مهم بود. دولت اوباما با شرکای بین المللی ما همکاری کرد تا برنامه هسته ای ایران را تحت تاثیر قرار دهد و فرصتی برای دیپلماسی بیشتر با ایران ایجاد کند.

وی افزود: خروج بی پروایانه ترامپ از این توافقنامه که براساس توصیه مقامات بلندپایه امنیتی وی انجام شد، اعتبار آمریکا را تضعیف کرد و به تشدید تنش بین کشورهایمان که شاهد آن هستیم، کمک کرد.

عضو سوسیال دموکرات سنای آمریکا ادامه داد: من خوشحالم که از این لایحه برای ارسال پیام واضح حمایت می کنم که ما به شدت بر این باوریم ایالات متحده باید به آن توافقنامه بپیوندد و با متحدان ما نه علیه آنها همان‌طور که ترامپ انجام می دهد بلکه برای رسیدگی به مجموعه گسترده ای از مسائل در منطقه همکاری کند.

نکات قابل ملاحظه در این لایحه عبارتند از:

ایالات متحده باید از تلاش‌ها برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام حمایت کند، از تهدید متحدان ایالات متحده با مجازات‌های اقتصادی خودداری کند و همچنین در مورد موافقتنامه موقت مذاکره کند که به ایران تسکین اقتصادی موقت در قبال اقدامات قابل تایید ایران برای برطرف کردن نقض برجام می دهد.

ایالات متحده و سایر طرف‌های گروه ۱ + ۵ قبل از سال ۲۰۲۳ باید با ایران مذاکره را دنبال کنند تا به توافق جدیدی برسند که تمام مسیرهای ایران را به سمت سلاح اتمی مسدود سازد.

ایالات متحده و شرکای بین المللی آن باید به دنبال برطرف کردن سایر جنبه‌های اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه باشند و تلاش کنند تا ایران را به وظایف خود در مورد حقوق بشر بازگرداند.

 ایالات متحده نباید به دنبال به بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل (مکانیسم ماشه) باشد زیرا این حق باید برای اعضای فعلی برجام محفوظ بماند.

 ایالات متحده باید برای همکاری در پروژه‌های همکاری خاصی تحت برجام، معافیت‌هایی صادر کند و این باعث می‌شود که ایران برای بازگرداندن فعالیت‌هایی که خطر گسترش سلاح‌های اتمی را دارند، دشوارتر شود.

ایالات متحده باید محیطی را ایجاد کند که موسسات و نهادهای مالی بتوانند از معافیت‌ها و سازوکارهای موجود "اجازه فروش کالاهای کشاورزی، مواد غذایی، دارو و وسایل پزشکی به ایران" و سایر تجارت‌های بشردوستانه استفاده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.