عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان نهاده شده است؛ گفت: قوانین شورای نگهبان را مکلف کرده است تا نظارت بر انتخابات را داشته باشد؛ از مرحله بررسی صلاحیت‌ها عبور کرده‌ایم و ناظران را آماده کرده ایم به طوری که آموزش‌های لازم را به آن‌ها داده ایم تا روز دوم اسفند با نگاه تیزبین خودشان از حق الناس پاسداری کنند و در صورت مشاهده تخلفات گزارش‌های خود را ارسال کنند.

او با اشاره به اینکه باید با حضور در انتخابات از حق خود دفاع کرد و به تکلیف دینی خود عمل کنیم افزود: در روز انتخابات بازرسان سیار داریم که به حوزه‌ها سرکشی خواهند کرد و اگر تخلفی را مشاهده کند موضوع را به هیئت‌های نظارت گزارش خواهند داد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه با تعداد زیاد ثبت‌نام‌کنندگان مواجه بودیم گفت: امکان رسیدگی به همه آنها ممکن است وجود نداشته باشد؛ برخی اوقات مراجع گزارشاتی را ارسال می‌کنند که بعد از آن اصلاح صورت می گیرد، در مجموع بحث بررسی صلاحیت ها بعد از ۲۲ بهمن ماه تمام شده است و رسیدگی جدید در خصوص موضوع صلاحیت ها نداریم لذا هر چه در این رابطه وجود دارد مربوط به ترمیم اشتباهات و اشکالات در روند قبلی است و لیست جدید وجود ندارد.

کدخدایی با بیان اینکه حق قانونی داوطلبان است که بر سر صندوق‌ها، نماینده‌ای را اعزام کنند ادامه داد: برای این کار اداره انتخابات سامانه‌ای را در نظر گرفته و اطلاعیه آن را منتشر کردیم لذا داوطلبان باید وارد این سامانه شوند تا برایشان کارت صادر شود، تا الان بیش از ۴۵ هزار نماینده توسط داوطلبین معرفی شده‌اند و بیش از ۱۰۵۰ داوطلب وارد این سامانه شده‌اند مهلت ورود به این سامانه یک روز دیگر هم تمدید شد و داوطلبان تا فردا می‌توانند وارد سامانه شوند و نماینده خود را معرفی کنند.

او افزود: در جابه‌جایی رأی‌دهندگان در حوزه‌های انتخابیه منع قانونی وجود ندارد، اما اگر احساس شود تعداد آرا تاثیرگذار است، قطعاً شورای نگهبان با این موضوع برخورد می‌کند.

۳ تا ۷ نفر ناظر شورای نگهبان در هر شعبه اخذ

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ناظرین شورای نگهبان آماده پاسداری از حق‌الناس هستند ادامه داد: بین ۳ تا ۷ نفر ناظر در هر شعبه اخذ رای حضور دارند.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون دستگیری افراد کلاهبردار در جریان بررسی صلاحیت‌ها گفت: در همه ادوار، افرادی توسط نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی دستگیر و به قوه قصاییه معرفی می‌شوند و این مساله‌ای است که نسبت به همه نهادها وجود دارد مثلا پزشک قلابی دستگیر می‌شود، اما نسبت به شورای نگهبان، اعضا و کارکنان شورا چنین اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه ممکن است فردی کلاهبرداری کند و از فرد ساده‌لوحی پولی بگیرد و کلاه سر او بگذارد که با این افراد برخورد می‌کنیم و مواردی که به آن رسیدیم، نیروی انتظامی وارد شده و پرونده در قوه قضاییه رسیدگی می‌شود گفت: البته برخی بزرگ‌نمایی می‌کنند که فکر می‌کنم این افراد منظورهای دیگری دارند و توصیه می‌کنم دست از این کارها و تبلیغات بردارند.

او در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون تبلیغات خاص و ناروای برخی نامزدها تصریح کرد: قانون انتخابات در بخش تبلیغات ناکارامد است به طوری که در قانون تعریف روشنی از تبلیغات نشده است و شورای نگهبان در مرحله آخر است.

کدخدایی با بیان اینکه در بررسی صحت انتخابات وضعیت تبلیغات افراد را مدنظر قرار می‌دهیم اظهار داشت: در گذشته به دلیل اینکه افراد، تبلیغات غیرواقع یا تخلفاتی در تبلیغات داشتند، صحت انتخابات حوزه زیر سوال رفته است و در بررسی صلاحیت فرد تجدیدنظر شده است.

اگر جرمی در تبلیغات صورت بگیرد می‌توانیم ورود کنیم

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه اگر جرمی در تبلیغات صورت بگیرد موضوع را به قوه قضاییه اعلام می‌کنیم و اگر در سرنوشت انتخابات موثر باشد، می‌توانیم ورود کنیم، اما قبل از آن شورای نگهبان ورودی ندارد.

او با اشاره به سامانه مردم ناظر افزود: در این دوره تصمیم گرفتیم تا مستقیم‌تر با مردم صحبت کنیم و مردم به راحتی به جای اینکه گزارشات خود را پست کنند از طریق دسترسی به سامانه می‌توانند گزارشات خود را ارسال کنند لذا این سامانه در دسترس است و مردم از طریق تلفن همراه و یا دستگاه کامپیوتر می‌توانند وارد سامانه مردم ناظر شوند، خوشبختانه در مدت کوتاهی که سامانه راه اندازی شده و تعداد زیادی گزارش داشتیم لذا بعد از برگزاری انتخابات وظیفه اعلام صحت یا عدم صحت انتخابات را داریم و مردم بهتر است در ارسال گزارشات خود دقت لازم را داشته باشند تا گزارشات صحیح و مستند باشد.

کدخدایی با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت‌ها نسبت به افراد بر اساس مستندات در پرونده صورت می‌گیرد گفت: در قانون این گونه نیامده است که مثلاً فردی که ثبت‌نام کرده باید روش تبلیغات خود را معرفی کند؛ لذا شورای نگهبان وضعیت فعلی را بر اساس اسناد موجود بررسی می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: اینکه در آینده فرد چه تخلفی مرتکب شود، بر عهده شورا نیست، ما محدود به اسناد مندرج در پرونده هستیم لذا وضعیت تبلیغات را قانون مشخص نکرده است.

او با اشاره به اقدام مجلس در باره شفافیت مالی نامزدها برای تبلیغات اظهار داشت: گام اول تبلیغات این است که میزان هزینه‌ها روشن شود و لذا ما از مجلس در این خصوص متشکریم که گرچه دیر بود؛ شفافیت را تصویب کردند .

کدخدایی با بیان اینکه در انتخابات تجمیع، شمارش، ارسال آرا به وزارت کشور و احراز هویت به صورت الکترونیکی خواهد بود ادامه داد: به دلیل ارتباط خوبی که با وزارت کشور داریم نگرانی از لحاظ نظارت نداریم.

او با بیان اینکه تعرفه به اندازه کافی چاپ شده و تحت نظارت شورای نگهبان است گفت: با نظارت ناظرین ما هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد گرچه باید مدیریت توزیع تعرفه‌ها به هنگام باشد لذا ناظرین ما در این زمینه دقت دارند و مشکل کمبود تعرفه نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه تخلفات گزارش‌شده توسط مردم بیشتر چه تخلفاتی است؛ خاطرنشان کرد: بیشتر بحث تبلیغات و تخلفاتی بوده که در تبلیغات صورت می‌گیرد؛ مثلا در جایی تبلیغات غیرقانونی شده یا تبلیغات زودهنگام بوده است، یا عناوینی استفاده شده که آن فرد فاقد آن عناوین بوده است. روز جمعه ما در حوزه‌ها اختلال در رای‌گیری، خرید و فروش آرا و همه مواردی را که در قانون به عنوان تخلف و جرم ذکر شده است رصد می‌کنیم و اگر مردم گزارش مستندی در این زمینه‌ها داشتند حتما برای ما ارسال کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه اگر آزمون‌های علمی برگزار کنیم و داوطلبان اطلاعات اولیه‌ای برای ورود به مجلس داشته باشند خوب است، ولی این مسئله نیازمند قانون است گفت: کار دشمن، دشمنی، تهدید و ایجاد دلسردی بین مردم در قالب دلسوزی است به همین دلیل از انتخابات ما ایراد می‌گیرند.

او ادامه داد: در طول ۴۱ سال گذشته حدود ۳۹ انتخابات برگزار کرده‌ایم و مردم آزادانه پای صندوق‌های رای آمدند، اما در برخی از کشورها افراد وقتی پای صندوق‌ها نروند، مجازات می‌شوند، ولی در جمهوری اسلامی ایران این گونه نیست، انتخابات در کشور ما رویدادی ملی است و استفاده از حق فردی است و از نگاه سیاسی نیز تکلیف و جهاد است.

حجم تخلفات در انتخابات ایران خیلی کم است 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همه گروه‌ها و جناح‌ها در انتخابات حضور دارند، اما دشمن از هر اتفاق کوچکی در ایران کوه می‌سازد، مردم و جوانان در گام دوم انقلاب به میدان آمده‌اند و سهم خود در مشارکت و ساختن آینده کشور را ادا می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه حجم تخلفات در انتخابات ایران خیلی کم است گفت: ما با کوچک‌ترین تخلف هم برخورد می‌کنیم، زیرا با کسی شوخی نداریم. به همین دلیل میزان تخلفات در انتخابات کشور ما اندک است.

کدخدایی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم از انتخاب فرد برای اینکه در چه صندوق و حوزه‌ای برود جلوگیری کنیم، فرد می‌توانید تهران، شیراز و کرمان بروید و رای بدهید و منعی ندارد، اما اگر احساس شود ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر سرنوشت انتخابات را تغییر می‌دهند، شورا برخورد می‌کند و تقلب انتخاباتی، تخلف جدی و جرم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.