به طور سنتی ماه پایانی سال همواره قیمت ارز با افزایش تقاضا در بازار تغییراتی را تجربه می کند اما ورود دلار به کانال ۱۴ هزار تومان، این بار با اهمیت ویژه ای همراه شده است.

 دلار از روزهای پایانی آبان ماه عزم تازه ای برای افزایش را به نمایش گذاشت. اگر نقطه اول مانور دلالان در این مقطع زمانی بنزین بود،نقطه دوم به اف ای تی اف گره خورد.

 حالا دلار از کانال یازده هزار تومان در آبان ماه به کانال ۱۴ هزار تومان در پایان بهمن ماه ورود کرده است، صرافان می گویند این احتمال وجود دارد که افزایش تقاضا برای دلار بتواند بار دیگر شرایط را برای تداوم رشد قیمت دلار در بازار فراهم کند . این اتفاق بی تردید زمینه را برای افزایش نرخ سایر ارزها نیز فراهم خواهد کرد چرا که دلار شاخص ارزی در بازار ایران تلقی می شود .

 ایران به لیست سیاه اف ای تی اف وارد می‌شود؟

شرایط بازار ایران حالا دگرگونه شده است. مانور دلالان بر موضوع اف ای تی اف زمانی آغاز شد که دلار هنوز کف کانال سیزده هزار تومان به سر می برد. وزیر امور اقتصادی و دارایی اما در آخرین نشست خبری خود تاکید کرد ایران از ۴۱ مورد اعلامی اف‌ای‌تی‌اف ، ۳۶ مورد را اجرایی کرده و بی تردید این کارنامه خود می تواند عاملی برای پیشگیری از ورود ایران به لیست سیاه باشد.

 با این حال همتی سخنانش این صراحت را ندارد . وی می گوید هنوز مشخص نیست این تصمیم اتخاذ می شود یا خیر اما ابزار امیدواری کرده است که چنین اتفاقی رخ ندهد. وی در خصوص اثرگذاری قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF بر بازار ارز گفته است: نوسانات قیمت ارز ادامه دار نخواهد بود و البته برخی به خاطر اجلاس آتی گروه اقدام مالی تلاش می‌کنند تا در بازار التهاب ایجاد نمایند، در حالی که تصمیم اجلاس FATF تأثیر معناداری بر بازار ارز نخواهد داشت.

دلار باز می گردد؟

 نتیجه اجلاس اف ای تی اف به زودی اعلام می شود، اما همتی بازگشت دلار از کانال ۱۴ هزار تومان را منوط به اعلام نتایج نکرده و صراحتا با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران ریسک بازار را در نظر بگیریند ، اعلام کرده است که قیمتها به عقب باز خواهد گشت .

 این سومین باری است که در یک سال اخیر دلار سد مهم ۱۴ هزار تومان را می شکند، تا کنون دوبار این بازگشت اتفاق افتاده است، باید دید در سومین سدشکنی، پیش بینی ها چون دو بار گذشته محقق شود، در این صورت بازار ارز مستعد وضعیت ویژه ای خواهد بود، بازگشت از مرز ۱۴ هزار تومان ، شرایط را دستخوش تغییر خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.