بازار ارز

20-01

نگاه خیره دلار به ریسک‌های سیاسی

نرخ دلار در هفته گذشته نوسانات محدودی را به ثبت رساند و در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به سطح 13 هزار و 300 تومانی رسید و رشد هفتگی 8/ 0 درصدی را ثبت کرد. انتظار می‌رفت دلار با اتمام فصل تسویه حساب تجار (پایان سال میلادی) در مسیر نزولی بیفتد؛ اما بروز علائم منفی از فضای سیاسی این مجال را به بازار ارز نداد. بسیاری مخالفت بر سر دو لایحه باقی‌مانده از لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را از عوامل مهم رشد نرخ دلار در هفته گذشته عنوان کردند. سیگنال‌های منفی به دلار روز جمعه با حمله آمریکا و شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه تشدید شد و بازار ارز در انتظار یک شوک جدید است.

 

بازار سکه

20-02

پایان هفته‌ای ملتهب برای سکه

بهای هر سکه طرح جدید هم در هفته گذشته مسیر دلار را پی گرفت و ضمن افزایش 10 هزار تومانی به سطح 4 میلیون و 640هزار تومان دست یافت. به این ترتیب، سکه سومین صعود هفتگی متوالی خود را ثبت کرد. علاوه بر دلار، بازار جهانی هم شروع مثبتی را به نفع سکه رقم زد. قیمت طلای جهانی که روز پنج‌شنبه صعود ملایمی را در آغازگاه سال 2020 رقم زده بود، عصر جمعه به‌دنبال تشدید نگرانی‌ها از رویارویی نظامی ایران و آمریکا طی جهشی 23 دلاری تا سطح 1546 دلار پیش رفت و به بالاترین ارتفاع در چهار ماه اخیر رسید. با حمایت‌های دوجانبه دلار داخلی و اونس جهانی، شروع مثبتی در انتظار فلز زرد در بازار داخلی است.

 

بازار نفت

20-03

واکنش نفت به تنش‌های ژئوپلیتیک

هر بشکه نفت‌خام آمریکا که معاملات سال 2019 را با قیمت 2/ 61 دلار به پایان رسانده بود، در دو روز کاری اخیر راه صعود در پیش گرفت و ساعت 16 روز جمعه به سطح 5/ 63 دلار رسید. خبرگزاری‌ها بخش عمده رشد 4 درصدی شاخص نفتی WTI در این دو روز را نتیجه اوج‌گیری تنش‌ها بین ایران و آمریکا پس از حمله نظامی در بغداد و شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران عنوان کردند. ترس اهالی بازار جهانی از بروز اختلال در عرضه شاخص WTI را تا آستانه ورود به کانال 64 دلار هم برد اما با فروکش التهابات اولیه قیمت‌ها از اوج چهارماهه عقب‌نشینی کردند. نوع واکنش ایران در جهت‌گیری نفت بسیار موثر است.