روز یکشنبه هفته جاری بود که «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در نشستی خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی به ارسال پیام های عربستان به ایران اشاره کرد و گفت: همواره دولت‌هایی بودند که پیام‌هایی را برای ما می‌آوردند. در ابتدا

نخست وزیر سابق پاکستان برای این موضوع به ایران آمد و بعد هم کشورهای دیگر به ایران آمدند. همین اواخر نیز دولت پاکستان در این زمینه فعال بود. همچنین دولت عراق نیز در این زمینه فعال بوده است.

رییس جمهوری همچنین خاطرنشان کرد که همواره پاسخ ما این بوده که ما یک مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم و هر زمانی که عربستان آماده باشد، مسائلی که میان دو کشور است، قابل گفت و گو است.

پیشتر و پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی نیز «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق اعلام کرد که شهید سلیمانی در آخرین ماموریت خود برای انتقال پاسخ ایران به پیام عربستان وارد عراق شده بود.

عبدالمهدی محتوای نامه عربستان به ایران را تنش زدایی در منطقه اعلام کرد که پیشتر بغداد آن را در اختیار تهران قرار داده بود.

مهر ماه گذشته نیز «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در چارچوب میانجیگری میان عربستان و ایران سفرهایی به تهران و ریاض داشت و پیام های دو طرف را به یکدیگر منتقل کرد.

حال با وجود دلایل آشکار مبنی بر ارسال پیام های عربستان به ایران برای بهبود روابط ریاض - تهران و از سوی دیگر موضع صریح و شفاف جمهوری اسلامی ایران برای آمادگی جهت ورود به مذاکرات، مقامات سعودی در اظهارت رسمی خود موضعی دیگر را اتخاذ می کنند.

در همین حال «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی چند روز قبل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد که پیام‌های کشورش به ایران، عمومی بوده است و هیچ پیام خصوصی و نه ارتباط مستقیمی برای کاهش تنش با ایران وجود نداشته است.

در آخرین مورد آن امروز (سه شنبه) هیات دولت عربستان  با تشکیل جلسه هفتگی خود به موضوع ایران هم پرداخت و تهران را عامل بی ثباتی در منطقه خواند و رفتار ایران را تهدیدی علیه اقتصاد منطقه  و جهان قلمداد کرد.

حال باید دید آیا عربستان در روند عادی سازی روابط با تهران راهبرد دوگانه خود را عوض خواهد کرد و سرانجام آنچه را که در پیام های خود از طریق میانجیگران به تهران منتقل می کنند در مقام عمل پیاده خواهد کرد یا سیاست یک بام و دو هوای ریاض در قبال ایران همچنان ادامه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.