عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در مصاحبه‌ای با دویچه وله در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد: این تغییر خطیر، محیطی را برای آنکه من و بسیاری از افراد دیگر بیاییم و به ایجاد یک کشور جدید کمک کنیم به وجود آورد.

این نخست وزیر سودان به وجود یک همکاری منحصر به فرد در این کشور میان غیرنظامیان و نظامیان اشاره کرده و گفت: ما این موضوع را در سراسر جهان با افتخار تبلیغ می کنیم و آن را الگوی سودانی شراکت برای ساخت دموکراسی می‌خوانیم.

او تایید کرد که چنین شراکتی عاری از چالش نیست اما به رغم همین چالشها "کارکرد دارد".

حمدوک به دویچه وله تصریح کرد: من فکر می‌کنم نزد هر دو طرف این عزم هست که این الگو کارآمد باشد و ما دقیقا در حال انجام چنین کاری هستیم. اگر شما نگاهی به منطقه اطراف ما بیندازید در خیلی جاها شکستهایی وجود دارند چون فکر می‌کنم آنها نتوانستند توافقی را برقرار کنند که اجازه بدهد چنین شراکتی کشورشان را به جلو ببرد.

حمدوک که کشورش در مسیر دموکراتیک شدن قرار گرفته اظهار کرد، عدالت در سودان به نحوی که "حداکثر رضایت قربانیان را به همراه داشته باشد" اجرا خواهد شد اما با این حال این نخست وزیر سودان از دادن وعده تحویل عمر البشیر، رئیس جمهور سابق این کشور به دیوان کیفری بین‌المللی طفره رفت. حمدوک در ادامه این مصاحبه افزود، انواع راه ها برای آنکه عدالت برای مردم سودان برقرار شود وجود دارد و تصمیم نهایی در قالب مذاکرات صلحی که هم اکنون در دست جریان است اعلام خواهد شد.

این نخست وزیر سودان خاطر نشان کرد: می توان برای این فرآیند از خود دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه بهره برد و یا یک دادگاه تابع این دیوان را در خود سودان یا در منطقه داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.