به گزارش رویترز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد در این سفر برای سرمایه گذاری‌های آمریکا به عنوان جایگزینی برای وام‌های چین جلب مشتری کند در حالیکه نگرانی‌ها نسبت به خروج برنامه ریزی شده نیروهای آمریکایی از این منطقه و افزایش محدودیت‌های صدور ویزا برای شهروندان چهار کشور آفریقایی را رفع کند.

پامپئو در لوآندا، پایتخت آنگولا با خوآئو لورنکو، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

خوآئو لورنکو از سال ۲۰۱۷ میلادی زمام امور کشور را به دست گرفته و متعهد اصلاحات اقتصادی گسترده و سرکوب فساد به جای مانده از دوران حکومت ۴۰ ساله  خوزه ادواردو دوس سانتوس شده است.

پامپئو پس از این دیدار به گروهی از تجار گفت: در آنگولا خسارت وارده از فساد کاملا آشکار است. این برنامه اصلاحات که رئیس جمهور آنگولا ارائه کرده باید با جدیت پیش گرفته شود.

آنگولا که سومین اقتصاد بزرگ آفریقا و دومین تولید کننده بزرگ نفت محسوب می‌شود، یکی از فاسدترین کشورهای جهان است.

غول‌های نفتی آمریکا از جمله اکسان‌موبیل و شورون سهام‌های قابل توجهی در میادین نفتی آنگولا دارند.

پامپئو گفت: ما گروهی از کمپانی‌های انرژی را داریم که بیش از دو میلیارد دلار در یک پروژه مربوط به گاز طبیعی سرمایه گذاری کرده‌اند. این مسئله قطعا به نفع کسب و کار آمریکا خواهد بود و بدون شک برای مردم آنگولا نیز سودمند خواهد بود.

علی رغم سرمایه گذاری‌های آمریکا، حجم وسیعی از تولیدات نفتی آنگولا به چین فرستاده می‌شود که وام‌های سنگینی به آنگولا ارائه کرده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چین را به ارائه وام‌های چپاولگر در آفریقا متهم کرده است؛ جایی که پکن به دولت‌های آفریقایی وام‌های چند میلیارد دلاری برای اجرای پروژه‌های زیربنایی‌شان را می‌دهد و در عوض اجازه دسترسی به منابع طبیعی آنها را می‌خواهد.

کاخ سفید ماه گذشته محدودیت‌های صدور ویزا برای اتباع کشورهای سودان، تانزانیا، اریتره و نیجریه را افزایش داد.

دولت‌های غرب آفریقا همچنین نسبت به خروج پیشنهاد شده نیروهای آمریکایی از این منطقه درست در زمانی که گروه‌های افراط گرا مرتبط با داعش و القاعده در حال پا گرفتن در این منطقه هستند، نگرانند.

پامپئو در جریان نخستین توقفش در این تور آفریقایی در سنگال تلاش کرد تا برخی از این نگرانی‌ها را رفع کند.

وی به خبرنگاران گفته بود: ما متعهد به برقراری امنیت در این منطقه هستیم. این چیزی است که اجازه رشد اقتصادی را می‌دهد و ما مصمم به انجام آن هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.