«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت «روز ملی استقلال لیتوانی»، از مواضع این کشور حوزه دریای بالتیک تمجید کرده و لیتوانی را متحد واشنگتن برای مقابله با «نفوذ شرورانه روسیه» خوانده است.

 

به رغم هشدارهای مکرر مسکو به واشنگتن و ناتو درباره اقدامات تحریک‌آمیز در مناطق همجوار روسیه، وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» به بهانه روز ملی لیتوانی به روسیه تاخته است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که به مناسبت «روز ملی لیتوانی» صادر کرده است، نوشت: «به نمایندگی از مردم و دولت ایالات متحده، من صد و دومین سالگرد استقلال لیتوانی را تبریک می‌گویم».

به گفته پمپئو، «امروز، لیتوانی یک دموکراسی پویا و پر جنب و جوش و نمادی قدرتمند از موفقیت و توانایی جامعه فراآتلانتیکی‌مان است».

وزیر خارجه آمریکا، لیتوانی را در زمره کشورهایی خوانده که در ناتو به تعهد خود برای صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های دفاعی و نظامی متعهد بوده‌اند.

پمپئو در این بیانیه با اتخاذ موضعی ضد روسی تصریح کرد: «لیتوانی یکی از ماهرترین و منعطف‌ترین شرکای ما در زمینه مقابله با نفوذ شرورانه روسیه است. ما از لیتوانی به خاطر کمک‌های قوی‌تان به امنیت جهانی تشکر می‌کنیم».

وزیر خارجه آمریکا در پایان بیانیه، بر خواست این کشور برای تقویت «مشارکت با متحدمان، لیتوانی» تاکید کرده است.

این بیانیه در حالی صادر شده که پمپئو در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ هم علیه روسیه، ایران و چین موضعگیری کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی مدعی شده بود: «هواوی و دیگر شرکت‌های دولتی فناوری چین، به عنوان اسب تروای (سازمان) اطلاعات چین عمل می‌کنند. روسیه با به راه انداختن کارزار صدور اطلاعات غلط در تلاش است که شهروندان ما را علیه یکدیگر برانگیزد. حملات سایبری ایران، شبکه‌های رایانه‌ای خاورمیانه را به ستوه در آورده است».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.