الیوم السابع چاپ مصر گزارش داد، محمد حسن التعایشی، عضو شورای حاکمیت انتقالی سودان از طرف دولت این کشور و جبریل ابراهیم از طرف جبهه انقلابی سودان  و ضیو مطوک، عضو کمیته میانجی‌گری از سوی دولت سودان جنوبی توافقنامه تمدید مهلت مذاکرات صلح در جوبا را امضا کردند.

در متن این توافق به تمدید دوره مذاکرات به مدت سه هفته با امکان تمدید آن اشاره شده است و این مهلت سه هفته‌ای از امروز (یکشنبه) ۱۶ فوریه آغاز شده و تا هفتم مارس آتی ادامه خواهد داشت، در هفته اول این تمدید بدون اینکه روند مذاکرات در موضوعات دیگر متوقف شوند، مساله انتصاب استانداران و تشکیل شورای قانون‌گذاری بررسی می‌شود.

از سوی دیگر ، سالواکر میاردت، رئیس جمهور سودان جنوبی روز شنبه اظهار کرد که جهت ازسرگیری روند صلح و تشکیل کابینه‌ای یکپارچه قصد دارد تعداد استان‌های این کشور را از ۳۲ به تنها ۱۰ استان کاهش دهد.

سالواکر گفت: راه‌حل میانه‌ای که به آن رسیدیم تصمیمی دردناک اما ضروری برای برقراری صلح است، از مخالفان نیز انتظار داریم همین کار را انجام دهند.

پیشتر هیات دولتی توسعه کشورهای شرق آفریقا به دولت سودان تا روز شنبه برای توافق درباره تعداد استان‌ها در سودان جنوبی مهلت داده بود اما اختلاف‌نظر سالواکر و ریک مچار، رهبر سابق شورشی‌های سودان جنوبی در این زمینه و نیز خودداری از ادغام نیروهای مختلف از حمله موانع اصلی برای پایان یافتن روند صلح بودند.

این دو در سال ۲۰۱۸ تحت فشارهای سازمان ملل، آمریکا و کشورهای منطقه توافق صلحی را پذیرفتند، بر اساس آن دو طرف توافق کردند که یک کابینه یکپارچه تا نوامبر ۲۰۱۹ تشکیل شود، با پایان یافتن این مهلت، آنها توافق کردند تشکیل کابینه ۱۰۰ روز به تعویق بیفتد، به دنبال آن آمریکا سفیر خود در سودان را فراخواند و مسؤولان ارشد سودان را به دلیل اینکه باعث استمرار درگیری‌ها شده بودند، تحریم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.