در حالی که «جیمز جفری» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا از اقدامات ترکیه در ادلب حمایت می‌کند اما «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید تحرکات آنکارا در این منطقه را مورد انتقاد قرار داد.

اوبراین بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) طی سخنرانی در اندیشکده «شورای آتلانتیک» با متهم کردن نیروهای سوری، ایرانی و روسیه به حمله کردن به نظامیان ترکیه در استان ادلب، گفت واشنگتن چیزی که هم‌اکنون در ادلب رخ می‌دهد را تقبیح می‌کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رئیس‌جمهور سوریه و دولت ایران را بازیگران بدی در منطقه ادعا کرده و اظهار داشت: «روس‌ها به این وضعیت کمکی نمی‌کنند، ترک‌ها هم کمکی به [بهبود] وضعیت نمی‌کنند».

وی در پاسخ به سوال «مارگارت برنان» مجری این برنامه مبنی بر اینکه چرا آمریکا هیچ اقدامی برای متوقف کردن عملیات ارتش سوریه در ادلب انجام نمی‌دهد، با لحن تمسخرآمیزی که نشان از ناتوانی واشنگتن در این موضوع داشت، گفت:‌ «به‌نظرم این استدلال چندان درست نیست... ما چه کار باید برای متوقف کردن آن انجام دهیم؟ آیا باید به عنوان پلیس جهانی با چتر آن وسط فرود بیاییم و علامت "توقف" را نشان دهیم و بگوییم ترکیه این کار را متوقف کن، روسیه این کار را متوقف کن، ایران این کار را متوقف کن، سوریه این کار را متوقف کن!»

علی‌رغم اینکه دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» طی سه سال اخیر حداقل در دو عملیات، چند ده فروند موشک کروز به پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک کرد، اما اوبراین مدعی است که این دولت رویکرد متفاوتی نسبت به دولت پیشین آمریکا به ریاست «باراک اوباما» دارد و آن کنترل مسالمت‌آمیز است.

این مقام آمریکایی در ادامه با اذعان به ناتوانی واشنگتن از مقابله با ایران و روسیه، توضیح داد: «ما هم‌اکنون در موقعیتی نیستیم که بتوانیم هر اقدام بد روس‌ها، ایرانی‌ها، سوری‌ها یا دیگران را متوقف کنیم. ادلب، یک وضعیت بد است. ما این را به روس‌ها و ترک‌ها آشکارا اعلام کرده‌ایم. هیچ چوب جادویی نیست [که آن را متوقف کنیم]».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.