پایگاه اینترنتی نشریه واشنگتن پست در مطلبی نوشت: حدود دو ماه از نخستین گزارش‌های مربوط به شیوع ویروس جدید کرونا در مرکز چین می‌گذرد، تعداد کشته‌شدگان این ویروس از هزار نفر گذشت و در نتیجه تعداد آن از تعداد قربانیان بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ بیشتر شده است.

برآورد‌های اخیر حاکی از آن است که چهل هزار نفر به این ویروس آلوده هستند، اما احتمالاً این یک آمار تقریبی است و مطمئناً این تعداد در حال افزایش است. یک استان چین که به این ویروس آلوده شده است با جمعیتی بیشتر از کره جنوبی تحت قرنطینه است. خیابان‌ها خالی است و کارخانه‌ها غیرفعال هستند. چگونگی مدیریت و آینده این وضعیت نامشخص است، اما آنچه مسلم است این است که این ویروس توانایی تغییر چین به روش‌های اساسی را دارد و حتی اگر اینطور نباشد، باید طرز تفکر درباره چین را تغییر دهد.

فراتر از فاجعه انسانی، تأثیر آنی ویروس عمدتا اقتصادی است. تنها سؤال این است که چقدر اقتصاد چین را کند می‌کند و تا چه مدت این موضوع وجود خواهد داشت. تخمین‌ها حاکی از آن است که این ویروس می‌تواند رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال را تحت تاثیر خود قرار دهد نتیجه‌ای که با توجه به رشد اقتصاد چین و بزرگی و یکپارچگی آن رشد جهانی را نیز کند خواهد کرد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمی در جهان هستند که کالا‌های چینی نداشته باشند. ما شاهد یک جهان به هم پیوسته هستیم.

اما ماندگارترین تأثیر این ویروس بر امور سیاسی چین خواهد بود. مشروعیت سیاسی در چین معاصر تا حد زیادی به عملکرد اقتصادی وابسته است. سران چین بیشتر مقصر هستند. پاسخ به شیوع اولیه ویروس باید در اوایل ماه دسامبر شروع می‌شد. فرصت‌هایی به میزان چند هفته از بین رفت، زیرا مقامات محلی مسئولیت را بر عهده نگرفتند تا مبادا مقامات مرکزی آن‌ها را مقصر بدانند.

البته دستکم گرفتن توانایی چین در هنگام بروز چالش‌ها همیشه می‌تواند به منزله یک اشتباه باشد و این کشور پس از اقدامات ضعیف اولیه، توانایی منحصر به فرد خود را برای بسیج منابع نشان داده است. اما ویروس کرونا در حال حاضر به عنوان بزرگترین چالش رئیس جمهور چین ظاهر شده است.

در پایان این گزارش آمده است آینده چین و اینکه چه مدت این موضوع طول می‌کشد و چه نتیجه‌ای در برخواهد داشت نامعلوم است.

شمار کسانی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند به ۱۰۱۳ تن رسیده است. شیوع ویروس جدید کرونا در ماه دسامبر در شهر ووهان چین آغاز شد و از آن زمان تاکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان گسترش یافته است. کشور‌های مختلف پس از بازگرداندن شهروندان خود از شهر ووهان چین، آن‌ها را برای مدتی در قرنطینه نگه می‌دارند تا اطمینان یابند به ویروس کرونا مبتلا نیستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.