در ادامه مراسم اختتامییه جشنواره فیلم فجر با پخش کلیپ بزرگداشت فریدون جیرانی، نوبت به این بخش از مراسم رسید و غلامرضا موسوی و مهدی صباغ‌زاده از سینماگران پیشکسوت و هم‌نسل این فیلمساز روی سن حاضر شدند تا از فریدون جیرانی بگویند.

موسوی در این بخش گفت: صحبت کردن درباره فریدون جیرانی، سهل و ممتنع است. چون او استاد است و من و دوستان نزدیک برای خطاب کردن او از واژه استاد استفاده می‌کنیم. او فقط یک کارگردان، نویسنده و یا روزنامه‌نگار خوب نیست، بلکه او یک انسان خوب است. ما به‌راحتی توانستیم از خمس علم ایشان استفاده کنیم.

وی افزود: جیرانی یک نوع ویروس سینما در مشهد پخش کرد و ما که هنرجوی تئاتر بودیم به سینما نزدیک شدیم. معمولا می‌شد از او آموخت. از ویژگی‌های خوب او این است که معلم خوبی است. او بدون چانه زدن در موسسات رفته و به شاگردان خود آموخته است. جیرانی یک روزنامه‌نگار فوق‌العاده هم هست. من ده سال سردبیر روزنامه «سینما» بودم و او معاون سردبیر بود و کارها را به خوبی انجام می‌داد.

موسوی تأکید کرد: تجلیل از فریدون جیرانی تجلیل از سینمای میانه است. سینمایی که تماشاگران فیلم‌ها را می‌بینند و لذت می‌برند. اصلا او عاشق سینمایی است که تماشاگر داشته باشد و از آنجایی که خودش بازیگر تئاتر بوده بازی‌های خوبی هم از بازیگرانش می‌گیرند. از همه کسانی که تصمیم گرفتند برای فیلسوف سینما بزرگداشت بگیرند تشکر می‌کنم امیدوارم برای دوستان دیگر هم این مراسم برگزار شود.

وی افزود: دیده ام که دوستان به سینمای او علاقه دارند من به احترام ایشان کلاه از سر برمی‌دارم.

مهدی صباغ‌زاده هم عنوان کرد: آرزوی سلامتی برای آقای جیرانی دارم. امیدوارم بهبود پیدا کند و سایه‌اش روی سر سینمای ایران باشد. در سینما مدیون ایشان هستم. در سال ۴۷ ایشان یک فیلم کوتاه ساخت و ما فیلم کوتاه ایشان را روی پرده دیدم و این نقطه آغاز من برای آشنایی با او در مشهد بود ما ده سال در اختیار سینمای آزاد بودیم بعد از انقلاب فیلمنامه آفتاب نشین ها را با هم کار کردیم که جنجال زیادی در مجلس ایجاد کرد چون نمی دانستند سینمای اجتماعی چگونه است. من وقتی می‌بینم به عنوان فیلمنامه‌نویس هنوز پابرجاست واقعاً خوشحال می‌شوم برای ایشان آرزوی سلامتی می کنم.

فریدون جیرانی که با همراهی ابراهیم داروغه‌زاده برای آیین بزرگداشت خود روی صحنه حاضر شد گفت: از دبیر جشنواره، وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی تشکر می کنم. ممنون که صحبت‌هایی درباره من را شنیدید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.