روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» چاپ لندن در شماره سه شنبه خود به نقل از منابع مزبور افزودند: به دنبال نشست نمایندگان کشورهای اتحادیه عرب و جنبش عدم تعهد در سازمان ملل متحد، جلسه امروز به تاخیر افتاد.

منابع یاد شده توضیح دادند: فشارهای بسیاری از سوی آمریکا بر تونس و اندونزی به عنوان ارائه دهندگان پیش نویس قطعنامه، جهت اجرای تغییراتی در آن قبل از تصویب اعمال شد.

آخرین نسخه قطعنامه مطرح شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین با مشورت تونس و اندونزی به عنوان اعضای شورای امنیت، پس از هشت بار تغییر که به دست القدس العربی رسیده، آن چنان دستخوش تغییرات شده که به کلی با نسخه اصلی آن فرق می کند، از شدت انتقادهای به عمل آمده در نسخه اصلی کاسته شده و در آن به آمریکا اشاره ای نشده است. فرانسه و انگلیس به فشارهای خود بر هیات های تونسی و اندونزیایی ادامه داده اند تا در قطعنامه پیشنهادی لحن نرمی در پیش بگیرند.

در اولین پیش نویس قطعنامه فلسطین ارائه شده از سوی تونس و اندونزی در سه شنبه هفته گذشته به طرح آمریکا اشاره شده که ناقض قوانین بین المللی و وظایف نهادهای بین المللی جهت تحقق بخشیدن به راه حل عادلانه و فراگیر بوده و از معیارهای بین المللی لازم جهت دستیابی به راه حل عادلانه،  فراگیر و دائمی برای حل منازعه اعراب و اسراییل به دور است.

«فراخوان برای برگزاری کنفرانس بین المللی در خصوص خاورمیانه در اسرع وقت» در نسخه جدید حذف شده است و به جای آن یادآور شده که «قطعنامه سال ۲۰۰۸ سازمان ملل متحد چنین فراخوانی داده بود.» ضمنا بند «محکومیت تمامی اقدامات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان از جمله اقدامات تروریستی و تمامی کارهای تحریک آمیز و ویرانگر» به نسخه کنونی قطعنامه اضافه شده است.

«احمد مجدلانی» عضو کمیته  اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین دوشنبه شب گفت: ما از درخواست خود مبنی بر تصویب پیش نویس قطعنامه صرف نظر کردیم، زیرا قطعنامه کنونی حتی «پایین ترین سطح از خواسته های فلسطینیان را تامین نمی کند.»

وی افزود: فشار و باج خواهی آمریکا در این زمینه کاملا عیان است. تونس پیش نویس قطعنامه را ارائه داد و در این خصوص با انگلیس به عنوان نماینده آمریکا مذاکره به عمل آمد و انگلیس در آن تغییراتی داد که پاسخگوی خواسته های فلسطینیان نیست.  

این در حالی است که «صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، با تکذیب بازپس گیری پیش نویس قطعنامه، گفت: «این طرح همچنان در دست بررسی است و مشورت ها پایان نیافته است. ما تضمین می دهیم که طرح ارائه شده از سوی فلسطینیان، بی هیچ کم و کاست و تغییری در زمینه خواسته ها و  ارزش هایمان، به تصویب خواهد رسید.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات اسراییلی که نام شان را ذکر نکرد، خاطرنشان کرد که فلسطینیان پیش نویس قطعنامه را پس نگرفته اند، اما نشستی که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود، احتمالا به تاخیر خواهد افتاد.

شبکه مزبور توضیح داد: واشنگتن خواستار تصحیح پیش نویس قطعنامه شده است، به گونه ای که آن را از محکومیت طرح ترامپ به بیانیه مثبتی در خصوص آن تبدیل کند.

منابع اسراییلی افزودند: انگلیس و آلمان خواستار مذاکره در خصوص اصلاحات مورد نظر آمریکا شده اند با احتمال اینکه این پیش نویس در روز دیگری از هفته جاری به تصویب برسد.

قرار است «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان امروز در شورای امنیت با ایراد سخنرانی، موضع فلسطین را در مورد طرح معامله قرن ترامپ شرح دهد.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه ‌شنبه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۸ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، برای نخستین بار از طرح سازش خود موسوم به  «معامله قرن» در کاخ سفید پرده برداشت و اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی آوارگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است؛  که بر خلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد. این طرح همچنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی است.

به دنبال انتشار جزئیات طرح معامله قرن، بسیاری از شخصیت‌ها، مقام‌های سیاسی و دینی سراسر جهان به ویژه مسلمانان از جمله اتحادیه پارلمان های عرب روز گذشته (دوشنبه) در امان پایتخت اردن در بیانیه پایانی خود این طرح را محکوم کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.