ویروس کرونا، به جان اقتصاد چین افتاده و تا کنون ضرر زیادی به اقتصاد این کشور زده و با گذشت کم تر از یک ماه از شیوع آن رشد اقتصادی را در چین کاهش داده و بورس این کشور چهارصد میلیارددلار را از دست داده است. از سوی دیگر تئوری های توطئه در خصوص چگونگی شیوع این ویروس روز به روز در حال گسترده شدن است. از همان روزهای ابتدایی، شایعاتی در مورد دست داشتن امریکا در شیوع ویروس مطرح بود. این تئوری توطئه کم کم رنگ جدی تری گرفت به خصوص که تاجر مسلکان حاکم در امریکا، از مواهب این ویروس و کوچک شدن اقتصاد چین برای امریکا حرف زدند. اما انچه در سخنان سیاستمداران و رسانه ها مطرح است اتهامی است که غربی ها به چین میزنند و میگویند که پنهان کاری پکن باعث گسترش ویروس شده است. در مقابل چینی ها هم غربی ها را به وحشت پراکنی متهم می کنند و معتقدند آنها برای ضربه زدن به اقتصاد چین ماجرا را زیادی بزرگ کرده اند. اما یک مساله دیگر که باعث نگرانی های جهانی شده، بروز چینی ستیزی پس از شیوع کروناست. شایعه بروز این بیماری به دلیل خوردن خفاش و همچنین عکس العمل منفی دیگر کشورها در مورد سفر چینی ها به کشورهایشان احتمال بالا رفتن چینی ستیزی را جدی کرده است. در خبرآنلاین با محمدحسین ملائک سفیر سابق ایران در چین به گفتگو نشستیم:

بروز کرونا و بحران هایی که بعد از آن گریبانگیر چین شده چه تاثیری بر سیاست و امنیت چین دارد؟ به نظر می رسد که مقامات این کشور به شدت نگرانی هایی بابت وضعیت چین بعد از همه این اتفاقات دارند.

در بدو امر شاید بتوان  گفت با توجه به نحوه برخورد بسیار سنگین چین و سپس اکثر کشورهای جهان در مقابله با این ویروس باید غیر از آنچه که در مطبوعات و عکس العملهای رسمی مشاهده میشود ظاهرا  لایه ای که فعلا قرار نیست افشا شود وجود دارد. قبلا هم جهان مواجه با ویروس هایی همچون ابولا و یا سارس هم شده بود و اقدامات پیشگیرانه وسیعی در سطح جهان اتخاذ شد اما بنظر میرسد این ویروس ظاهرا از نوع خاصی است که  اگرچه میگویند ناشناخته است اما میدانند که رفتارش چگونه است و تبعات زیادی دارد .

از نظر فنی  چند نکته قابل توجه است :

۱- بنا به گفته چینی ها این ویروس از یک مرکز عمده فروشی اقلام دریایی در شهر "ووهان "  پایتخت استان "هوبی" انتشار یافته است . گزارش مستند برخی از خبرگزاری ها نیز دال بر این است که اول در اواخر دسامبر۲۰۱۹ یک دکتر به مریض هایی از آن منطقه برمیخورد که این ویروس خطرناک را داشته اند . اما پلیس و مسئولین امنیتی وی را از انتشار این خبر نهی کرده اند .

۲- "ووهان " با ۱۱ ملیون جمعیت یکی از مراکز مهم صنعتی و تکنولوژیک نوین و یکی از مراکز با اهمیت تحقیقاتی در  چین محسوب میشود . ۳۵۰ موسسه تحقیقاتی ازجمله مرکز تحقیقات بیولوژیک چین در این شهر مستقر است .

۳- "هوبی " هفتمین استان از نظر قدرت اقتصادی با تولید ناخالص ملی ۳.۲۳  تریلیون یوان  است و بیش از ۱۰۰ شرکت منتخب مجله فوربز در این استان حضور دارند و یکی از مراکز ملی مواصلاتی چین محسوب میشود .

۴- برخورد چین با این ویروس مثل اینکه خانه مبتلایان با علامت قرمز نشان دار شده و رفت و آمد به آنها ممنوع شده است و یا بستن یک شهر یازده ملیون نفری بسیار قابل توجه است .       

قطعا چنین اقدامات و واکنش هایی تاثیرات اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی برای چین به ارمغان خواهد آورد .

ضرر اقتصادی که این بیماری به چین زده،  برای این کشور چه قدر قابل توجه است؟ رقم هایی که اعلام می شود بسیار زیاد هستند و به نظر می رسد که موضوع اقتصاد یک نگرانی جدی چین است.

هنوز رقم مشخصی از تاثیر اقتصادی این تعطیلی بزرگ در  این شهر و استان قابل توجه که فوقا به برخی از آمار آن اشاره شد انتشار نیافته اما گفته میشود تا ۲% روی فعلا بر تولید ناخالص استان تاثیر داشته است .چیزی حدود ۶۴ ملیارد یوان که رقم فوق العاده ای است .

این تئوری که در مورد زمین زدن چین و شرق آسیا با استفاده از این بیماری وجود دارد،  تا چه حد میتواند درست باشد؟ برخی معتقدند که این ویروس شاید یک ویروس ازمایشگاهی باشد یا دست کم می گویند که غرب از اینکه چنین بلایی به جان چین افتاده ناراضی نیست و حتی نمی تواند خوشحالی اش را پنهان کند.

بنظر نمیرسد که منشاء چنین بیماری خارج از خود چین باشد . تاکنون   از ۴۲۵ نفر تلفات ۴۱۴ نفر در خود استان "هوبی " بوده است از بیست هزار و ششصد مبتلا بیست هزار در خود چین هستند . و چین بطور موثری توانسته محیط آلوده اصلی را کنترل کند.

یک احتمال ضعیف میتواند فرار چنین ویروسی از آزمایشگاهی در خود چین باشد. اما نباید به آن توجه کرد .  

موضوع جدی شدن چینی ستیزی چقدر میتواند مردم این کشور رو دچار مشکل کند و جو بین المللی رو به سمت ایجاد مشکل برای چینی ها پیش ببرد؟

بالاخره چین در فرایند قدرت گیری خود و تنگ کردن جایگاه دیگر قدرتها مواجه با انواع و اقسام ترفند ها  برای جلوگیری از صعود از طرف خصوصا آمریکا و انگلیس است . بنابر این آنها خود را برای انواع تحریم ها و ممانعت ها و حتی چینی ستیز ها آماده کرده اند . چین راه ساده ای را تاکنون نپیموده و راه بی دردسری هم در جلو ندارد . 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.