دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به آخرین وضعیت و آمار کروناویروس جدید در دنیا، اظهار کرد: این بیماری با سرعت بالایی در حال انتقال است و رشد موارد مثبت کرونا در طول ۱۴ روز گذشته ۵هزار و ۱۰۶ برابر معمول است، یعنی موارد جدید روز به روز در حال افزایش است؛ به طوریکه بر اساس آخرین آمار در دنیا  ۲۰ هزار و ۴۲۸ مورد مثبت و قطعی گزارش شده و ۴۲۵ نفر نیز از این بیماری فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به جز یک مورد باقی موارد فوتی در چین بوده است، تصریح کرد: دیده شده مواردی که مبتلا به سینه پهلو یا پنومونی می‌شوند، حدود ۱۳ درصد نیازمند ICU هستند، بنابراین باید به موارد شدید توجه جدی شود.

تنها ۵ درصد موارد کروناویروس چین شناسایی شده است

وی با بیان اینکه تا به امروز تنها پنج درصد موارد کروناویروس چین شناسایی شده است، گفت: به عبارت دیگر ۹۵ درصد آن هنوز شناسایی نشده است. الان ابعاد بیماری ثابت کرده مواردی از ابتلا بدون علامت بوده است.

 ضرر ۴۵۵ میلیارد دلاری به اقتصاد چین طی ۱۴ روز

مردانی با اشاره به تبعات منفی اقتصادی کروناویروس، عنوان کرد: طی ۱۴ روز گذشته ۴۵۵ میلیارد دلار به اقتصاد چین لطمه وارد شده است.

میزان مرگ و میر کروناویروس از سارس و مرس کمتر است.

وی با اشاره به گفته‌ یکی از اساتید CDC امریکا در این رابطه، گفت: به نوعی یک پاندمی کروناویروس در حال شکل‌گیری است که مساله مهمی است، با این حال خوبی این بیماری در این است که میزان مرگ و میر آن از سارس و مرس بسیار کمتر است؛ یعنی چیزی حدود ۲ درصد.

کروناویروس جدید هنوز دارو و درمان قطعی ندارد

مردانی با بیان اینکه کروناویروس جدید هنوز دارو و درمان قطعی ندارد، گفت: بهترین راه پیشگیری، شستشوی مکرر دست و رعایت مسایل بهداشت فردی و اجتماعی است؛ رعایت آداب تنفسی، استفاده از دستمال یکبار مصرف، پرهیز از دست دادن، بوسیدن و در آغوش کشیدن.

آخرین تلاش‌ها برای ساخت دارو و واکسن کروناویروس

وی در ادامه با شاره به اقدامات صورت گرفته در کشورهای مختلف برای درمان این بیماری، گفت: ‌تا کنون داروهای متعددی در درمان این بیماری استفاده شده که داروی ضد ایدز کلترا یکی از آنهاست ولی درمان استانداردی نیست. همچنین در امریکا یک دارو استفاده شده که باعث بهبودی بیمار شده ولی به نظر می‌رسد حتی بدون دارو نیز در حال بهبودی بود. بنابراین هنوز درمان استانداردی برای این بیماری وجود ندارد.

مردانی با اشاره به کوشش‌های کشورهای آلمان و فرانسه و بریتانیا در این رابطه، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که این اقدامات به نتیجه می رسد و امیدواریم تا ۳ ماه آینده واکسن و داروی این بیماری در دسترس مردم باشد.

همچنین مردانی در اولین سمپوزیوم "کروناویروس جدید ۲۰۱۹" در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه موارد ابتلای کرونا در بیش از ۲۰ کشور دنیا گزارش شده است، گفت: ما معتقدیم که موارد ابتلا خیلی بالاتر است، چراکه این بیماری حد و مرزی نمی‌شناسد.

انتقاد از حضور گردشگران چینی در فرودگاه امام (ره)

وی با اشاره به انتقال گردشگران چینی با پروازهای ترکیش ایرلاین به تهران و خروج آنها با پروازهای ماهان، گفت: این در حالیست که خواسته صریح وزارت بهداشت ممنوعیت و محدودیت پروازهای چین بوده است. بنابراین به نظر می رسد که علی رغم صلاح ندانستن قطع ارتباطات از سوی سازمان جهانی بهداشت، کشورها باید خیلی هوشیار باشند.

تشریح شرایط کروناویروس جدید

مردانی با تشریح شرایط کروناویروس جدید، با اشاره به برخی از هم‌پوشانی‌های آن با مرس و سارس، گفت: البته این بیماری ویژگی‌های خاص و یونیکی هم دارد، برای همین نام موقت "کروناویروس ۲۰۱۹ " را برای آن انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به گزارش اولین مورد فوت ناشی از این بیماری در چین در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰، اظهار کرد: هم‌زمان مواردی از این بیماری در کشورهای نزدیک چین مانند تایلند، ژاپن، کره جنوبی، امریکا، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و در مجموع در ۲۳ کشور رسماً اعلام شده است.

وی با بیان اینکه این ۲۳ کشور امکانات تست‌های سریع کرونا ویروس را در دسترس دارند، گفت: بنابراین در کشورهایی که این امکان را ندارند، شاید ۱ یا ۲ ماه زمان اعلام و گزارش ابتلا طول بکشد. به همین دلیل در ابتدا فکر می‌کردند که این بیماری انتقال انسان به انسان ندارد و کمی لاپوشانی می‌کردند. ولی بعد از ۲۰ ژانویه زمانیکه انتقال انسان به انسان آن ثابت شد، اعلام کردند که این بیماری به سایر کشورها هم منتقل می‌شود.

مردانی با بیان اینکه اطلاعات موجود ممکن است تا چند ماه آینده تغییر کند، گفت: کروناویروس جدید یک بیماری زئونوز است که راه‌های پیشگیری دقیق و مشخصی بالینی ندارد و هنوز واکسن و درمان ندارد.

راه‌های تشخیص بیماری

وی با بیان اینکه عمدتا باید با علائم بالینی و سابقه اپیدمیولوژی مثبت این بیماری را تشخیص دهیم، تصریح کرد: حضور در چین طی یکی دو هفته اخیر یکی از مسایلی است که در موارد مشکوک باید  مورد توجه جدی باشد. پس اگر کسی با مورد قطعی و علامت‌دار کروناویروس جدید تماس نزدیک داشته باشد باید حتما نمونه‌برداری شود.

مردانی با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به مساله تشخیص قطعی موارد ابتلا و بعد از انتشار در سطح جامعه، اظهار کرد: البته قصد ما کتمان مساله نیست؛ چراکه در شرایط موجود نمی‌توان از ورود ویروس به کشورها جلوگیری کرد، با این حال باید در اعلام و انتشار موارد دقت شود.

کروناویروس جدید ممکن است بدون علامت باشد

این فوق تخصص عفونی با بیان اینکه عمده کروناویروس جدید ممکن است بدون علامت و یا با علامت خفیف باشد، گفت: علائم بالینی این بیماری ممکن است مانند عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی باشد، بنابراین باید دقت شود که واقعا مردم را دچار سردرگمی نکنید.

ضرورت نصب پوسترهای هشداردهنده در اورژانس‌ها

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرم پرسشنامه غربالگری در مراکز درمانی و نصب پوسترهای هشداردهنده در اورژانس‌ها و مراکز درمانی، تصریح کرد: باید تمام توان خود را در موضوع پیشگیری بکار بگیریم، واقعاً چیزی بیش از پیشگیری به ما کمک نمی‌کند.

کمبود ماسک طبی در اغلب مراکز درمانی

مردانی با اشاره به کمبود ماسک طبی در اغلب مراکز درمانی، مدعی شد: در خبرها آمده که تاجران چینی تمامی تولیدات ماسک ایران را پیش‌خرید کردند. جالب اینجاست که ماسک‌های N۹۵ ما هیچ‌کدام استاندارد بین‌المللی ندارد.

وی با تشریح برخی از اصول ایمنی و بهداشتی ضروری در مراکز درمانی، گفت: به بیمار مشکوک یک ماسک طبی داده شود و به فضای جداگانه هدایت شود. ترجیحا اتاق ایزوله یا دربسته و حتما فاصله حداقل یک متربا بیمار رعایت شود.

زمان احتیاط لازم در برخورد با موارد مشکوک

این عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در پاسخ به این سوال که اگر بیماری علائم  داشت تا چه زمانی باید احتیاط رعایت شود، اعلام کرد: تا زمان بهبودی علائم بالینی احتیاط‌ها باید ادامه داشته باشد. این ‌که بگوییم ۵ یا ۶ روز هنوز مطالعات کافی انجام نشده است. پیش از این هم گفته شد که این بیماری می‌تواند از یک سرماخوردگی ساده تا پنومونی خفیف تا شدید متغیر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به داروهای مطرح شده برای این بیماری، گفت: داروهای متعددی در این مدت کوتاه امتحان شده که داروی ضد اچ آی وی یکی از آنهاست؛ ولی هنوز درمان استانداردی نیست.

منع تجویز دگزامتازون

وی در رابطه با تجویز آنتی بیوتیک برای این بیماران، گفت: ما حتما در نظام مراقبت می‌گوییم که این بیماران باید آنتی‌بیوتیک را بسته به شرایط بیماری دریافت کنند.  

مردانی با تاکید بر ممنوعیت تجویز دگزامتازون برای این بیماران، گفت: برخی بیمارانی که در اپیدمی آنفلوانزا دچار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری شده بودند در شرح‌حال آنها تجویز دگزامتازون وجود داشت.

نحوه برخورد با زنان باردار

مردانی در خاتمه با تاکید بر اهمیت توجه به زنان باردار در رابطه با آنفلوانزا، گفت: تا امروز اعلام شده که همان برخوردی که با خانم‌های باردار در آنفلوانزا می‌شده، در زنان باردار مشکوک به کرونا ویروس هم انجام شود. چرا که نمی‌توان پیش‌بینی کرد این خانم حامله که با علائم کرونا آمده آیا موردی است که به مراقبت خاص نیاز دارد یا نه، بنابراین باید تحت نظر قرار گیرد و حتما نمونه‌گیری شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.