رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز ضمن تایید کاهش تعهدات هسته‌ای ایران تاکید کرد گرچه اوضاع کمی غیرمعمول است اما این سازمان در ایران حضور دارد و تهران همکاری در بازرسی‌های را قطع نکرده است.

گروسی در پاسخ به این سوال کاهش تعهدات هسته‌ای ایران چه میزان خطرناک است؟ گفت: «اینگونه باید بگویم که اوضاع کمی غیرمعمول است بنابراین ما فعالیت‌های بازرسی خود را در این رابطه ادامه می‌دهیم. همکاری ایران به‌عنوان یک کشور تحت بازرسی قطع نشده است. ما آنجا هستیم، بازرسان ما آنجا هستند. آن‌ها فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند که بسیار مهم است. در عین حال، بازرسان ما تایید کرده‌اند که سطح انطباق با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که «آیا کاهش تعهدات هسته‌ای طبق گفته مقام‌های این کشور برگشت پذیر است؟ و برگشت پذیری چه معنایی می‌دهد؟» گفت: «همانطور که می‌گویید برگشت پذیری یک اصطلاح ذهنی است. بنابراین آنچه ممکن است برای بعضی برگشت پذیر باشد برای دیگران قابل بازگشت نیست. معتقدم که ارزش کاری که انجام می‌دهیم این است که واقعیت‌ها را نشان می‌دهیم.»

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان برگشت پذیر بودن فعالیت‌های ایران، تصریح کرد: «البته، یک کشور می‌تواند غنی‌سازی بیشتری کند. آن‌ها می‌توانند کمتر غنی‌سازی کنند. آن‌ها می‌توانند با این روش حرکت کنند و ما به سادگی آن را اطلاع می‌دهیم.»

آقای گروسی در پاسخ به این سوال که «ایران با داشتن سلاح هسته‌ای چقدر فاصله دارد؟» نیز گفت: «این موضوع نیازمند تجزیه و تحلیل ظرفیت‌ها، ظرفیت‌های فنی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه است. نکته مهم این است که آژانس در آنجا میزان و حد توافق شده را بررسی می‌کند».

خبرنگار یورونیوز با استناد به سخنان علی اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد که تهران در حال حاضر ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد و از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرسید که آیا این حجم از اورانیوم غنی شده نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای نیست؟ که گروسی گفت: «می‌تواند باشد. اما این مقادیر در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد. بنابراین مجموعه ای از عوامل را باید در نظر گرفت. اگر همه موارد بررسی شود، اگر بازرسان ما در آنجا حضور داشته باشند، اگر ایران پروتکل الحاقی را رعایت کند. قطعاً جامعه بین الملل همواره خیلی سریع در جریان هر گونه اقدامی که در زمره توسعه های نگران کننده باشند قرار خواهد گرفت.»

وی تاکید کرد که منع گسترش سلاح هسته‌ای تصمیم حاکمیتی یک دولت است. گروسی افزود: «اگر دولتی تصمیم بگیرد که سلاح هسته‌ای را تکثیر نکند می‌تواند این کار را انجام دهد. آژانس برای تایید این موضوع در آنجا حضور خواهد داشت.»

وی درباره فعال کردن ساز و کار حل اختلاف از سوی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا گفت: «ما باید از تداوم تلاش بازرسی اطمینان حاصل کنیم. اگر هرگونه وقفه‌ای ایجاد شد، اگر در کار بازرسان اختلال ایجاد شد، واضح است که این اختلاف باید با این ساز و کار برطرف شود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.