رویترز گزارش داد، آلبین کورتی ۴۴ ساله نخست وزیر کوزوو پیش از رای گیری برای تایید دولت جدید به پارلمان گفت که با فساد و پارتی بازی مبارزه می‌کند؛ دولت جدید کوزوو با ۶۶ رای موافق در پارلمان ۱۲۰ کرسی پیروز شد.

پس از چند هفته مذاکرات ائتلافی در پی برگزاری انتخابات زودهنگام اکتبر ۲۰۱۹، حزب چپ گرای تعیین سرنوشت این کشور موفق شد تا با حزب راست میانه لیگ دموکراتیک کوزوو روز یکشنبه برای تشکیل یک دولت جدید توافق کند.

یکی از چالش‌های اصلی که دولت جدید با آن روبروست،‌ مذاکرات با صربستان است.

صربستان کنترل کوزوو را پس از بمباران ۱۹۹۹ ناتو برای بیرون راندن نیروهای صرب در پی جنگ چندین ساله در این کشور از دست داد.

کوزوو در ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد اما دولت بلگراد استقلال آن را به رسمیت نمی‌شناسد و دو طرف روابط عادی با هم ندارند.

مذاکرات بین کوزوو و صربستان به پشتیبانی اتحادیه اروپا در نوامبر ۲۰۱۸ و زمانی متوقف شد که کوزوو مالیات بر کالاهای تولیدی صربستان را ۱۰۰ درصد افزایش داد و کورتی در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرده بود که تعرفه‌های تجاری را بر می‌دارد اما سایر اقدامات را در نظر خواهد گرفت.

وی به پارلمان گفت:‌ با صربستان ما در زمینه تجارت، سیاست و اقتصاد پیشی می‌گیریم. من آماده گفتگو با صربستان هستم. دولت من بابت جرایم جنگی نیروهای صرب در جریان جنگ ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ بالکان از صربستان در دیوان کیفری بین‌المللی شکایت می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.