ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فعال سازی مکانیزم ماشه علیه ایران از سوی اروپایی‌ها، گفت: با وجود همکاری همه جانبه ایران در برجام، متاسفانه طرف‌های غربی در انجام تعهدات خود کوتاهی کردند تا جایی که امروز از ابزار تهدید ضد ایران استفاده می‌کنند این در حالیست که ایران هموراه به تعهد خود در قبال کشورهای غربی پایبند بوده و به تایید آژانس تخلفی انجام نداده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام کشورهای اروپایی برای استفاده از مکانیسم ماشه باعث فروپاشی کامل برجام می‌شود، افزود: این اقدام ممکن است منجر به اقدامات دیگری از سوی ایران مانند تجدیدنظر در همکاری با آژانس در قالب پروتکل الحاقی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدام اروپایی‌ها مبنی بر فعال سازی مکانیزم ماشه ضد ایران، گفت: اروپایی‌ها هیچ گاه قابل اطمینان نیستند اروپایی‌ها به دلیل ضعف و تحت سلطه بودن آمریکا و همچنین نداشتن اختیار در مقابل  آمریکا هیچ گاه محل اعتبار و استناد نیستند و این اقدام را نیز تحت فشار آمریکا انجام داده‌اند.

حسن بیگی با بیان اینکه فعال شدن مکانیزم ماشه تیر خلاصی به برجام است، تصریح کرد: ایران در مقابل اقدام اروپا منفعل نخواهد بود و در صورت انجام هر اقدامی پاسخ متناسب خواهد داد.

تهدید ظریف درباره خروج ایران از NPT منطبق بر حقوق بین‌الملل است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نیز با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف پیرامون خروج احتمالی ایران از معاده NPT گفت: ایران یکی از اعضای قدیمی پیمان NPT یا همان منع گسترش و تکثیر جنگ افزارهای اتمی است. ایران همچنین به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی مصوب دهه ۹۰ را اجرا می‌کند. در واقع ایران در منطقه خاورمیانه شاخص‌ترین کشور عضو NPT است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در این پیمان عضو نبوده و در جهت تولید سلاح هسته‌ای در منطقه اهداف خود را پیش می‌برد.

همچنین بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: حضور ایران در دهه‌های گذشته به امنیت منطقه خاورمیانه خیلی کمک کرده است. نظارت آژانس در قالب NPT و یا قالب پروتکل الحاقی به صورت مشخص و دقیق انجام شده و همیشه آژانس رضایت خود را از همکاری ایران ابراز کرده است.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عنوان کرد: اما اکنون که حقوق مشروع و قانونی ایران در این پیمان در جهت استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با فشار، تهدید و تحریم روبرو شده و حقوق اولیه و ذاتی ایران در دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته از سوی اروپایی‌ها محدود و منوط به هزار و یک مسئله دیگر می‌شود، طبیعی است که ایران بخواهد در برخی از همکاری‌های خود در NPT پروتکل الحاقی و یا در همکاری با آژانس تجدید نظر کند.

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد:‌ نمی‌شود شما کشوری را از حقوق حقی خود محروم کنید در حالی که این توقع باشد شما عضو آژانس عضو NPT بوده و در کنار گوش کشور شما هم رژیم صهیونیستی و یا آمریکا هر گونه تهدیدی را علیه حاکمیت کشور و علیه حقوق کشور شما اعمال کند و هیچ شخصی هم جلودار آن‌ها نباشد.

وی تأکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص کاملا بر حقوق بین‌الملل منطق بوده و براساس پیمان NPT است. در این پیمان به همان میزانی که نظارت بر عدم اشاعه سلاح هسته‌ای و تکثیر آن وجود دارد به همان میزان برای کشورهای عضو نیز حقوقی در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به دستیابی دولت‌ها به تکنولوژی پیشرفته و موضوع غنی‌سازی اورانیوم با درصد لازم کمک کنند تا این کشورها بتوانند فعالیت صلح‌آمیز اتمی خود را ادامه دهند.

رحیمی جهان‌آبادی با تأکید بر اینکه تهدید وزیر امور خارجه در این باره منطق بر حقوق بین‌الملل است، بیان کرد:‌ آنچه در NPT اشاره شده این است که اگر حقوق کشوری در این پیمان رعایت نشود و برای دستیابی آن کشور به تکنولوژی‌های صلح آمیز اتمی موانعی ایجاد شود دلیلی ندارد که آن کشور تعهدی به غربی‌ها و اعضای NPT داشته باشد و این گونه نیست که این پیمان یک سویه باشد و ایران در حالی به تعهدات خود پایبند باشد که حقوق‌اش نادیده گرفته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.