«خوان گوایدو» که به صورت غیر قانونی از کشورش خارج شده است، در گفت وگو با نشریه فایننشال تایمز  چاپ لندن گفت: بحران انسانی در ونزوئلا شبیه به یمن و سوریه است. تمام این کشورها در جنگ به سر می‌برند. البته ما بمب نمی‌بینم اما درد آن را احساس می‌کنیم.

وی افزود: امیدوار هستیم اتحادیه اروپا گام‌های بیشتری را بردارد… ما برای فشار علیه دیکتاتوری به حمایت نیاز داریم… در حال حاضر مردم ونزوئلا از گرسنگی تلف می‌شوند.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.

شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور به شدت سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ شد.  

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که وی را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.  

پس از آن که گوایدو رییس وقت مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رییس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت و بیش از ۵۰ کشور دیگر از واشنگتن پیروی کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره شدند.  

مشکلات شدید اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. پیامد بحران اقتصادی در این کشور، کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت بوده است.  

گوایدو دیروز با وزیر امور خارجه انگلیس در لندن ملاقات کرد و قرار بود با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم دیدار کند. خبری درباره ملاقات جانسون و گوایدو تا این لحظه گزارش نشده است.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس دیروز با وعده حمایت بیشتر از تلاش‌های گوایدو در راستای آنچه او دست‌یابی به صلح و راه‌حل دمکراتیک خواند،  مدعی شد: ما تهدیدهای رژیم مادورو علیه دمکراسی را محکوم و با شرکای بین‌المللی برای پایان دادن به بحران ونزوئلا همکاری می‌کنیم.

وی در ادامه اظهارات ادعایی خود افزود: ما از بحران انسانی در ونزوئلا متحیر هستیم.  مردم ونزوئلا رنج زیادی را تحمل کرده‌ و شایسته آینده بهتری هستند.

«ریسا گریس تارگو» کارشناس مسائل ونزوئلا از موسسه مشورتی اورآسیا معتقد است که با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات مجلس ملی، گوایدو با چالش مهمی مواجه است.

او به فایننشال تایمز گفت؛  گوایدو به واسطه ریاست بر مجلس ملی ادعای ریاست جمهوری کرده و با توجه به اختلافات در داخل مخالفان دولت و ابزارهای نفوذ مادورو، کنترل مجلس ملی را در انتخابات پیش‌رو از دست داده و ادعای ریاست جمهوری او از صحنه سیاسی محو خواهد شد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.