تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به جزییات بیشتر و موضوعات مطرح شده در این ملاقات اشاره نکرده است.

کلیپ ویدیویی منتشر شده نشان می دهد که بورل هنگام دست دادن با الجبیر به این نکته اشاره می‌کند که تاکنون از عربستان دیدار نکرده و وزیر مشاور در امور خارجه عربستان هم پاسخ می‌دهد؛ این مساله برای او جای سوال است.

این ملاقات در حالی صورت می گیرد که  اوضاع خاورمیانه پس از به شهادت رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش توسط ارتش آمریکا ملتهب شده است.

سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر، بامداد روز جمعه (۱۳ دیماه جاری) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

پس از پاسخ انتقام جویانه ایران به پایگاه‌های آمریکا، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه (۱۸ دی) تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل بروز خطای انسانی سقوط کرد.

شنبه گذشته ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأیید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. این ستاد اطمینان خاطر داده تا با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با اشتباه‌های روی داده، برخورد قانونی صورت گیرد.

اتحادیه اروپا و عربستان در واکنش به این تحولات، خواستار کاهش تنش ها و پرهیز از اقدامات تحریک‌آمیز شده‌اند.

بورل با صدور بیانیه ای گفت: «چرخه کنونی خشونت باید پیش از آنکه از کنترل خارج شود، متوقف گردد. اتحادیه اروپا از تمام بازیگران صاحب نفوذ می‌خواهد که در این برهه زمانی حساس حداکثر میزان خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری را از خود نشان دهند».

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان هم وضعیت منطقه خاورمیانه را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و گفت که «عربستان نمی‌خواهد شاهد تشدید تنش در منطقه در این برهه خطرناک باشد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.