دیلی بیست نوشته است که وقتی ترامپ این ادعا را مطرح کرد، «مقام‌های ارشد ساختار امنیت ملی دولت ترامپ سرشان را تکان دادند. نمی‌دانستند که رئیس‌جمهور دقیقا چرا چنین خطی را مطرح کرده است.»

بر اساس این گزارش، بعد از اظهارات ترامپ، اعضای تیم امنیت ملی وی با موجی از سؤالات رسانه‌ها روبرو شدند و برخی از آن‌ها به صراحت عنوان کردند که ترامپ اطلاعات آن‌ها را غلط ارائه کرده است.

یک مقام کاخ سفید در این مورد گفته است: «قطعا این سؤال [در داخل دولت] وجود داشت که شاید او همان لحظه این [ادعا] را از خودش ساخته است.»

دیلی بیست نوشته است که البته اظهارات ترامپ «از ناکجا» نیامده بود، بلکه او بخشی از آنچه که در جلسات توجیهی با مقام‌های امنیتی شنیده بود را با غلو و تحریف مطرح کرده است.

به گفته دو فرد مطلع، بعد از ترور سردار سلیمانی، اعضای نهادهای امنیتی دولت آمریکا به ترامپ هشدار داده‌اند که ایران ممکن است مواضع آمریکا در غرب آسیا را هدف قرار دهد. در جلسه‌ای دیگر هم اظهارات مشابهی در مورد احتمال پاسخ ایران به آمریکا مطرح شده است. با این وجود، سفارتخانه‌های آمریکا تنها به عنوان اهداف احتمالی پاسخ ایران بعد از ترور و به عنوان بخشی از فهرست بلندی از اهداف احتمالی بوده است، ضمن اینکه مقام‌های آمریکایی می‌گویند به یاد ندارند که در هیچ یک از جلسات صحبتی از «خطر قریب‌الوقوع» برای سفارت‌ها مطرح شده باشد.

مقام‌های آمریکایی همچنین گفته‌اند که آنچه در جلسات اطلاعاتی با ترامپ مطرح شده بود، اهداف احتمالی پاسخ ایران بوده و نه اینکه ایران در واقع و به صورت فعال در حال برنامه‌ریزی برای حمله به این اهداف است.

اظهارات ترامپ در مورد برنامه‌ریزی ایران برای «حمله به چهار سفارت» چنان موجی در رسانه‌ها ایجاد کرد که نهایتا «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا مجبور شد در مصاحبه‌ای اذعان کند که دستکم او از وجود چنین تهدیدی خبر ندارد. 

دیلی بیست در پایان با اشاره به اعتراضات مردم عراق در برابر سفارت آمریکا در بغداد، نوشته است که بخشی از اظهارات عجیب ترامپ از نگرانی وی در مورد رخ دادن مسئله‌ای مانند حمله به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نشأت می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.