به گزارش شبکه خبری الجزیره،‌ «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد «میچ‌ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا که اکثریت این مجلس را در اختیار دارند،  برای لاپوشانی جرائم دونالد ترامپ تلاش می‌کند.

چاک شومر که پیش از آغاز دادگاه استیضاح ترامپ در مجلس سنا با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، در خصوص تلاش‌های برخی سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله شخص میچ مک‌کانل برای ناکام گذاشتن استیضاح ترامپ تصریح کرد: «آنها می‌خواهند جلسه استیضاح بدون حضور شاهدان برگزار شود. محاکمه‌ای که شاهدان در آن حضور نداشته باشند، در واقع محاکمه نیست بلکه لاپوشانی جرائم است. قطعنامه‌ای که مک‌کانل پیش‌نویس آن را ارائه کرده، فرا خواندن شاهدان در آینده را با مانع مواجه می‌کند.»

وی افزود: «جمهوری‌خواهان به دنبال این هستند که محاکمه ترامپ با سرعت بیشتری انجام شود و نمی‌خواهند شواهد و اسناد مربوطه در جلسه محاکمه ارائه شود. مک‌کانل تصمیم گرفت است که جلسات محاکمه شب‌ها برگزار شود تا شهروندان آمریکایی این جلسات را دنبال نکنند.»

رهبر حزب اقلیت سنا خاطرنشان کرد: «شواهد و مدارک نشان می‌دهند که ترامپ از قدرت خود به عنوان رئیس‌جمهور سوءاستفاده کرده است و این کار جرم علیه دموکراسی محسوب می‌شود.»

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته، پرونده استیضاح ترامپ را با دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «ممانعت در تحقیقات کنگره» نهایی کرده و به مجلس سنا ارجاع دادند تا وی را به سومین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا تبدیل کنند که در موقعیت استیضاح قرار می‌گیرد.

فرآیند تحقیقات استیضاح ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه تلفنی وی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در خصوص پرونده فساد مالی فرزند «جو بایدن» معاون سابق اوباما و رقیب کنونی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا آغاز شد.

در این گفت‌‌وگوی تلفنی، ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته بود تحقیقاتی درباره پسر جو بایدن که زمانی عضو هیأت مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود، انجام دهد تا فساد مالی وی را برملا کند و از آن برای ضربه زدن به جو بایدن کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری سوء استفاده کند.

این افشاگری باعث شد تا دموکرات‎های مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ دست به کار شوند و فرآیند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.