مرتضی حیدری فرماندار قم اعلام کرد: از میان ۵۷ نفر ثبت نام کننده برای شرکت در رقابت های اولین دوره انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این استان دو نفر تایید صلاحیت و ۲۶ نفر دیگر رد صلاحیت شدند. 

وی گفت: از میان این ثبت نام کنندگان همچنین ۲۹ نفر پیشتر اعلام انصراف کرده بودند. 

حیدری اضافه کرد: بنابر آیین نامه انتخابات، فرمانداری ظرف امروز و فردا (۱ و ۲ بهمن ماه جاری) مراتب را به داوطلبان اعلام و آنها نیز طبق تبصره ۲ ماده ۱۶ این آیین نامه سه روز (از ۳ تا ۵ بهمن ماه) فرصت خواهند داشت اعتراض مکتوب خود را ارائه نمایند. 

وی افزود: شورای نگهبان نیز از ۶ تا ۱۶ بهمن فرصت رسیدگی به شکایات و بررسی مجدد صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری را خواهد داشت. 

در همین حال نتایج بررسی صلاحیت‌های نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران نیز پیشتر اعلام شده بود.

فرماندار قم گفته بود: از ۲۰۱ نفر نام نویسی شده برای شرکت در رقابت‌های انتخابات مجلس شورای‌ اسلامی در این استان،‌ صلاحیت ۷۹ داوطلب در قم توسط هیات نظارت تایید و ۱۱۵ نفر دیگر رد شد و هفت نفر نیز انصراف دادند.

وی گفت: از ۲۰۱ نامزد ثابت نام کننده در قم،‌ ۱۷۲ نفر آقا و ۲۹ تن خانم بوده که هیات اجرایی از این تعداد صلاحیت ۲۸ تن را احراز نکرده است.

وی ادامه داد: هیات اجرایی استان در مرحله اول صلاحیت ۱۷۳ تن را تایید کرده است که از این تعداد ۱۵۳ تن آقا و ۱۹ تن خانم بوده است، ضمن اینکه ۱۷ کاندیدای آقا و ۱۰ کاندیدای خانم در این مرحله توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند.

فرماندار قم، با اشاره به انصراف هفت کاندیدا در قم گفت: در مرحله اول و در زمان بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌اجرایی ۲ تن و در مرحله رسیدگی هیات نظارت پنج تن از ادامه حضور در روند بررسی صلاحیت‌ها به عنوان نامزد انصراف داده‌اند.

انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم‌ اسفندماه سال‌جاری برگزار خواهد شد. سه نماینده از حوزه انتخابیه قم راهی مجلس شورای اسلامی می‌شوند؛ همچنین این استان یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.