عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز(شنبه) در نشست خبری ضمن تشریح آخرین نتایج بررسی مصوبات مجلس در این شورا ، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیئت‌های اجرایی پایان یافت و نتایج آن نیز اعلام شد و ادامه رسیدگی در هیئت‌های نظارت شورای نگهبان آغاز شده است.

کداخدایی گفت: پس از بررسی‌ها در هیئت‌های نظارت و اعلام نتایج به هیئت مرکزی انتخابات، امیدواریم در موعد مقرر نتایج نهایی اعلام شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایلنا بخوانید؛

* در حوزه انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری، ۳۰۳ نفر ثبت نام کردند که بخشی از این تعداد قبلا آزمون داده بودند، از این رو ۲۷۲ نفر برای آزمون کتبی دعوت شدند و از این تعداد ۲۲۱ نفر در آزمون شرکت کردند.  پس از اعلام نتایج آزمون کتبی، داوطلبان برای آزمون شفاهی دعوت خواهند شد و پس از این مرحله، بررسی صلاحیت عمومی کاندیداهای انجام خواهد شد.

دقت لازم را خواهیم داشت تا حقی از کسی ضایع نشود

* {در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت دیدگاه هیأت اجرایی و شورای نگهبان و موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها}: ما گلایه خود را کجا ببریم؛ ما معتقد هستیم همه باید وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهند و این درخواست را از هیأت‌های اجرایی داشته‌ایم. طبیعتاً این رویه همیشه بوده اما باید بگویم ما دقت لازم را خواهیم داشت تا حقی از کسی ضایع نشود.

قانون‌گذار می‌تواند جلوی ثبت نام بی‌رویه در انتخابات را بگیرد

* { در رابطه با اظهارنظرها مبنی بر آغاز رد صلاحیت‌ها و فضاسازی برخی رسانه‌ها}: رسانه‌ها باید در خصوص عملیات روانی به شورای نگهبان کمک کنند. قانون تائید، رد و احراز صلاحیت را برعهده شورای نگهبان قرار داده است و تلاش ما هم اجرای قانون است. من بارها البته در خصوص ثبت نام گسترده گلایه کرده‌ام. در دور گذشته ما ١٢ هزار ثبت نام‌کننده داشتیم که ٩ هزار نفر برای اولین دوره ثبت نام کرده بودند. این را قانون‌گذار می‌توانست طوری تنظیم کند که جلوی ثبت نام بی‌رویه را بگیرد.

برخی در ایام انتخابات برای ما دستورالعمل صادر می‌کنند

* { در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی‌از مقام‌های نظامی در روزهای اخیر مطالبی درباره رد صلاحیت‌ها مطرح کرد که واکنش‌های زیادی به همراه داشت چقدر قرار است مراقبت شود تا با توجه به نقش‌های متعددی که اعضای شورا دارند از جناحی شدن بررسی صلاحیت‌ها پرهیز شود}: طبیعتاً کشور آزادی داریم که افراد له و علیه شورای نگهبان در آن صحبت می‌کنند و برخی هم برای ما دستورالعمل صادر می‌کنند اما بنده بارها اعلام کرده‌ام هدف ما اجرای کامل قانون است و تلاش ما هم همین است.

اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.