حسین امیر عبداللهیان مشاور سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه در نخستین نشست مشترک دانشکده روابط بین الملل و انجمن علمی دیپلماسی ایران با موضوع ابعاد سیاسی و راهبردی پیامد‌های ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: سردار سلیمانی  راهبرد ایجاد سد در برابر رژیم صهیونسیتی  را در منطقه محور خود قرار داده بود.

او افزود: سردار سلیمانی در حوزه مبارزه با تروریسم در منطقه  شکسته شدن استخوان‌های داعش در  عراق، سوریه و لبنان  را  محقق کرد و  راهبرد‌های صهیونیست‌ها برای تجزیه و بی دولت کردن کشور‌های منطقه  به نتیجه نرسید.

امیر عبدالهیان ادامه داد: ریشه تلاش ها جهت بی دولت سازی  کشورهای منطقه را می توان در لابی های صهیونیستی در یمن، لبنان و عراق مشاهده کرد و در همین راستا  به تبع آن ضلع دیگر مثلث که ایجاد هرج و مرج است هم فعال می شود؛ در نهایت هدف آنها این است که دولت‌ها و ساختار‌های تشکیل شده در منطقه را تغییر داده یا آن را تجزیه کنند. بدون ترید آنها به دنبال استفاده از  قدرت آمریکا هستند تا با استفاده از آن منطقه را تجزیه کنند.

مشاور سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: با توجه به مطالب بالا می توان گفت که مجموعه این محورها در دستور کار سردار سلیمانی قرار داشته است و ما سردار سلیمانی را در حوزه مبارزه با تروریسم به خوبی شناختیم، اما جدای از این امر و از جهات دیگر هم انسان کم نظیری بودند.

امیر عبدالهیان گفت: زیرکی و هوشمندی سردار سلیمانی در حوزه دیپلماتیک بسیار قابل تامل بود. سردار سلیمانی برای هر مرحله مذاکره صد‌ها ساعت وقت می‌گذاشت.

او افزود: سردار سلیمانی ضمن اینکه یک ژنرال و دیپلمات بود و سیاست ورزی را در حوزه کاری خود حفظ می‌کرد، چنین رویکردی نیازمند داشتن ظرفیت سیاسی بود. اینکه در اوج فعالیت هایش هیچ وقت توجه به مسائل انسانی و اخلاقی را از یاد نمی‌برد نکته قابل توجهی است.

او افزود: تصمیم در مورد ترور در سردار سلیمانی را نظام سیاسی آمریکا نگرفت، ولی تصمیم در مورد پاسخگویی به ایران از سوی نظام سیاسی آنها گرفته شد.

امیر عبدالهیان گفت: ترور سردار سلیمانی بدون ترید با هدف قدرت نمایی شخص ترامپ و تیم آن انجام شد که اگر با قدرت نمایی پاسخ داده نمی‌شد، معادله تغییر می‌کرد. همچنین این ترور با هدف افزایش تنش در منطقه و ایجاد هرج و مرج  انجام شد.

او افزود: منطقه پس از ترور سلیمانی متفاوت با قبل از این اقدام بود. در همین راستا عالی‌ترین فرد در کشور یعنی مقام معظم رهبری فرمودند که آمریکا باید از منطقه برود. یعنی پس از ترور سردار سلیمانی منطقه برای آمریکا خوش آب و هوا نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.