«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق، مدعی شد اربیل از تهران نمی‌ترسد بلکه به ایران احترام می‌گذارد.

بارزانی در مصاحبه با وبگاه «المانیتور» در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا نظامیانش را از عراق خارج کند و خواستار استقرار در منطقه کردستان شود، چه خواهد شد، گفت: «نظر ما این است که تصمیم پارلمان عراق [برای اخراج نظامیان خارجی] تصمیم خوبی نبود و کُردها و سنّی‌ها در آن دخیل نبودند... این یک اقدام مهم بود که بدون اتفاق آراء انجام شد و در واقع روح قانون اساسی عراق را نقض کرد. این برای امروز یا آینده عراق خوب نیست».

وی درباره دلیل غیبت او و رأی ممتنع به طرح پارلمان عراق، توضیح داد: «آنها (نظامیان آمریکا) با دعوت دولت عراق در سال ۲۰۱۴ اینجا هستند... تا جایی که به منطقه کردستان عراق مربوط می‌شود، وضعیت کنونی در عراق توجیهی برای خروج نظامیان آمریکایی و ائتلاف ندارد... پس به نفع منطقه کردستان عراق و تمام عراق است که نیروهای آمریکایی فعلا اینجا بمانند».

این مقام اربیل با بیان اینکه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق قصد دارد تنش‌ها بین ایران و آمریکا از طریق گفت‌وگو حل کرده و مانع تقابل شود، اظهار داشت: «ما قویاً معتقدیم که حضور نیروهای آمریکا و ائتلاف برای تمام عراق ضروری است».

بارزانی در خصوص ترور سردار شهید قاسم سلیمانی تأثیر آن بر عراق و منطقه کردستان گفت: «این رخداد طوفانی از واکنش‌های احساسی را در عراق و آمریکا به وجود آورد. در عراق این واکنش را در پارلمان و همچنین در سخنان نخست‌وزیر دیدیم و پاسخ آمریکا نیز این بود که نیروهای این کشور بدون توجه به پارلمان و دولت عراق باقی می‌مانند. به نظر من باید احساسات را کنار گذاشت و شرایط را در کنترل خود در آوریم.»

او در واکنش به سخن عبدالمهدی مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی باید عراق را ترک کنند؛ گفت: «نخست‌وزیر عراق حق دارد که شکایت کند و حقیقت این است که چنین عملیات بزرگی که در نزدیکی فرودگاه و بدون آگاهی دولت صورت گرفت، موجب واکنش منفی بغداد می‌شد.»

نخست‌وزیر کردستان عراق، ایران را همسایه قدیمی عراق دانست و گفت که عراق نباید محلی برای درگیری ایران و آمریکا شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.