محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در مقصد دوم سفرش به هند در بمبئی حضور دارد، درباره دیدارهایش با مقامات هندی، جلسه روز گذشته با «مودی» نخست وزیر هند را بسیار خوب خواند و افزود: ایشان در خصوص روابط ایران و هند نگاه مثبت دارد.

وی با بیان اینکه امروز صبح نیز صبحانه کاری مفصلی با وزیر خارجه هند داشتیم، اظهار داشت: مهمترین مشکل، تبادل پول و خرید نفت از ایران است.

وزیر خارجه اضافه کرد: برای حل مشکل و معضل تبادل پول روشهای متفاوتی وجود دارد از جمله تهاتر و استفاده از پول ملی؛ ضرورت دارد بخش خصوصی و همچنین بخش دولتی نسبت به استفاده از پول ملی و عدم توجه به پولهای بین المللی برای معاملات توجه بیشتری داشته باشند. 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هنوز مقداری ایرادها وجود دارد، خاطرنشان کرد: همانطور که امروز در جلسه با تجار و بازرگانان در بمبئی هم من و هم دیگر دوستان مطرح کردند، با توجه به تفاوت قیمت و سایر مشکلاتی که داریم، لازم است دولتها در همکاری با همدیگر و همینطور همکاری بخش خصوصی این مشکل را حل کنند.

وی گفت: حل این مشکل یک مسئله راهبردی است، به خاطر اینکه همه کشورها معتقدند باید به تدریج بر حاکمیت دلار آمریکا بر روابط بین الملل  خدشه وارد کرد، البته کاری نیست که یک شبه انجام پذیرد و راه آن نیز همین روش هایی است که با هم صحبت می کنیم.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: بانک پاسارگاد قرار است در بمبئی شعبه داشته باشد. برخی مشکلات باقیمانده هست و اجازه تاسیس شعبه در سفر قبلی که به اینجا داشتیم، گرفته شده و الان باید مشکل سرمایه را حل کنیم که صحبتهایی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک در تهران با وزیر خارجه هند داشتیم که از دارایی های ایران در هند برای تهیه سرمایه اولیه بانک پاسارگاد استفاده شود. 

وی افزود: همچنین پیشنهاد کردیم یک بانک هندی یک شعبه در منطقه آزاد چابهار داشته باشد تا از آنجا بتوانند به این کار کمک کنند.

ظریف در پایان گفت: ما پیگیر روشهای مختلفی هستیم که بتوانیم در این زمینه به روابط کمک کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.