هادی طحان نظیف در گفتگویی تلویزیونی گفت: قانون برای داوطلبان انتخابات مجلس شرایطی را مشخص کرده و در فرایند بررسی صلاحیت‌ها هم دستگاه ها و نهادهای مختلفی این شرایط را بررسی می‌کنند. شورای نگهبان یک ناظر بی طرف و یک داور ملی است و از شکست یا پیروزی جریان‌های سیاسی خوشحال یا ناراحت نمی‌شود.

اهم اظهارات طحان نظیف را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* احزاب سراغ افراد پاکدست و مسئولیت‌پذیر بروند زیرا معمولا احزاب در انتخابات یک لیستی می‌دهند و بعد از انتخابات بعضا مسئولیت‌پذیر نیستند. احزاب باید سراغ افراد کارآمد و با برنامه رفته و آنها را به مردم معرفی کنند.

*در بررسی صلاحیت‌های این دوره داوطلبان دو تابعیتی هم بودند که شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کرد.

* اگر کسی شرایط قانونی را داشته باشد، تایید می‌شود و اگر کسی شرایط قانونی را نداشته باشد، قطعا رد صلاحیت خواهد شد. قانون از ما خواسته که صلاحیت افراد را احراز کنیم و اگر نتوانیم صلاحیت قانونی را احراز کنیم، عدم احراز برای او می‌زنیم و این وظیفه اوست که صلاحیت خودش را به ما احراز کند و خودش را به ما بشناسد.

*هئیت‌های اجرایی گویا فرصت کافی را در بررسی صلاحیت نداشته‌اند و احتمالا این مستنداتی که در اختیار ما بوده، در اختیار هیات‌های اجرایی نبوده و شاید همین موضوع منجر به تفاوت نظرات میان هیات اجرایی و هیات مرکزی شده است.

*متوسط ثبت نام برای ۳۰۰ کرسی در کشورهای مختلف اروپایی یا همسایه خودمان، ۲۵۰۰، ۳۰۰۰  یا ۴۰۰۰ نفر است ولی ما ۱۶ هزار نفر در این دوره ثبت نامی داشتیم. البته نفس ثبت نام خوب است اما ثبت نام‌ها باید چارچوب و منطقی داشته باشند و این یک اشکال قانونی است.

* انتخابات الکترونیکی بیست و چند مرحله است  که طبق اعلام وزارت کشور، غیر از مرحله اخذ رای، بقیه مراحل به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

* از هر طرح و لایحه یا هر قانونی که به کاهش نقش پول در انتخابات کمک کند، حمایت می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.