او در توضیح این موضوع، با اشاره به نقش پول‌های کثیف در انتخابات، گفت که «ملاک و میزان شورای نگهبان قانون انتخابات است و همه مسوولان و مردم نگران نقش پول در انتخابات هستند اما قوانین تاکنون چندان به کمک ما نیامده است.» کدخدایی در عین حال اعلام کرد که «شورای نگهبان هرجایی که تشخیص دهد، پول نقشی در انتخابات داشته، برخورد خواهد کرد». او توضیح داد: «اختیارات شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت‌ها است. طبیعتا در این مسیر گزارش‌های نهادهای مسوول تاثیرگذار است و اگر ورود پول‌های کثیف به موضوع را تایید کنند در روند تایید صلاحیت تاثیرگذار خواهد بود.»

این نخستین بار نیست که برخی مقامات از پول‌های کثیف در انتخابات سخن می‌گویند. روزهای پایانی سال ۹۳ بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، در جشنواره مربوط به حوزه موادمخدر، رسما از وجود «پول کثیف» نام برد و درباره ورود آن به اقتصاد و سیاست هشدار داد. او در همان همایش با بیان اینکه «با ورود این پول‌ها به حوزه سیاست نیز روبه‌رو هستیم»، هشدار داده بود که «اگر این پول‌ها کنترل نشود به همه حوزه‌ها وارد خواهد شد. قاچاق و تروریست به دنبال کسب قدرت برای ایجاد حاشیه امن است و حتما برای این موضوع پول خرج می‌کند. اگر هوشیار نباشیم و مواظبت نکنیم حتما بخشی از این پول کثیف عزم ورود به حوزه قدرت و سیاست را خواهد کرد.» هرچند رحمانی فضلی، سه ماه بعد در اردیبهشت ماه سال ۹۴، پس از آنکه اظهاراتش از یکسو مورد توجه برخی سیاسیون و رسانه‌ها قرار گرفت و از سوی دیگر، با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد، از این مواضع خود عقب‌نشینی کرد و در صحن علنی مجلس، نه تنها به ارائه آمار شفاف از ورود پول‌های کثیف در انتخابات نپرداخت، بلکه اعلام کرد صحبت‌هایش مورد سوءاستفاده سیاسی و تحریف واقع شده و قصد بیان عمومی چنین مطلبی را نداشته، اما موضوع پول‌های کثیف هفته گذشته نیز مورد اشاره یکی از مقامات کشور قرار گرفت.

هفته گذشته، علاوه بر کدخدایی که در گفت‌وگویی با «ایسنا» از قابل لمس بودن پول سالاری در برخی از انتخابات‌ها در ایران سخن گفته بود، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در افتتاحیه هفتمین اجلاس خبرگان رهبری دوره پنجم، اعلام کرد که «با تمام قدرت در برابر پول‌های کثیف ایستادگی خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت کسی با فشار و پول کثیف وارد مجلس شود.»

قانون انتخابات ناقص است

با این همه نشست خبری کدخدایی با خبرنگاران، محورهای دیگری نیز داشت؛ سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین اخبار هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس توضیح داد که این هیات، مرتبا روزهای یکشنبه جلسه برگزار می‌کند و اعضای هیات استانی تاکنون انتخاب شده‌اند و در حال انتخاب اعضای هیات‌های شهرستانی هستیم. کدخدایی درباره قانون انتخابات نیز گفت: قانون انتخابات ما قانونی ناقص است و نیازمند قانونی جامع هستیم، ولی متاسفانه هنوز دست ما خالی است و انتظار داریم مجلس شورای اسلامی هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کند. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره دستگیری برخی نمایندگان مجلس و مصونیت قانونی آنها، گفت: آنچه در اصل ۸۶ قانون اساسی آمده و با توجه به تفسیر شورای نگهبان، مصونیت نمایندگان درباره آرا و اظهاراتشان در صحن مجلس است، ولی اگر مرتکب جرائمی شوند، مصونیتی وجود نخواهد داشت.

وزارتخانه جدید

او در پاسخ به سوالی درباره تشکیل وزارتخانه‌های جدید نیز گفت: تشکیل این وزارتخانه‌ها منعی از منظر قانون اساسی ندارد، اما ممکن است از جهت بار مالی مشکلاتی داشته باشد.

احراز صلاحیت

کدخدایی همچنین درباره روند تایید صلاحیت‌ها گفت: اگر کسی صلاحیت داشته باشد و شورای نگهبان او را به ناحق رد کند، این حق‌الناس است، ولی در برخی موارد نمی‌توان تشخیص داد که فرد صلاحیت دارد یا خیر، در این موارد شورای نگهبان حکم قانونی برای رد صلاحیت افراد دارد. او در پاسخ به سوالی درباره خرید و فروش صلاحیت افراد و برخی کاندیداها گفت: اگر دیدید کسی در جهت خرید و فروش صلاحیت حرکت کرد، به ما و نهادهای نظارتی اطلاع دهید تا برخوردهای لازم صورت بگیرد. قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در ارتباط با مساله تاثیر شفافیت رای نمایندگان بر صلاحیت آنان اظهار کرد: هیچ گاه هیچ نماینده‌ای به خاطر رای یا نظر خود در مجلس مورد مواخذه شورای نگهبان قرار نگرفته است، ولی اگر مطالب دیگری داشته که مطابق قانون مجاز به بیان آنان نبوده است، قطعا شورای نگهبان اقدامات قانونی را انجام داده است.