محمد جواد ظریف وزیر امور علاوه بر سخنرانی در این نشست با مقامات هندی و خارجی حاضر در این نشست بین المللی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

اجلاس گفت و گوی بین‌المللی رایسینای هند از امروز - سه‌شنبه  - به مدت سه روز (۲۴ تا ۲۶ دی ماه) در شهر دهلی‌نو با حضور وزرای امورخارجه کشورهای مختلف از جمله ایران برگزار می شود.

رسانه های هند گزارش دادند: علاوه بر اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا، که سخنگوی اصلی این گفت و گو است، سایر وزرای خارجه شرکت  کننده این نشست شامل اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند به عنوان میزبان، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و همتایان وی از ایران، مراکش، مالدیو، بوتان، استرالیا، آفریقای جنوبی، جمهوری چک، دانمارک، استونی و ازبکستان هستند.

 نشست سال جاری  رایسینا  شاهد حضور بیشترین وزرای امور خارجه و مقامات بلند پایه از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۱۶ است.

گفت و گوی رایسینا از سال ۲۰۱۶ تاکنون با همکاری وزارت امور خارجه هند و اندیشکده شناخته شده این کشور به نام "بنیاد تحقیقاتی هند (ORF) برگزار شده است. این گفت و گو در واقع یک کنفرانس چند جانبه است که به چالش برانگیزترین موضوعات پیش روی جامعه جهانی می پردازد. همه ساله رهبران جهانی  در زمینه های سیاسی، تجارت، رسانه و جامعه مدنی در هند گرد هم می آیند تا در مورد  طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به سیاست بین المللی بحث و تبادل نظر کنند.

گفت وگوی امسال با عنوان "پیمایش قرن آلفا" به عنوان یک بحث چند جانبه و بین بخشی تنظیم شده است که در آن رهبران کشورها، وزیران کابینه، مقامات دولتی و همچنین مدیران اصلی بخش خصوصی، اعضای رسانه ها و دانشگاهیان شرکت می کنند.

بر اساس برنامه رسمی این کنفرانس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در روز چهارشنبه در مکالمه دو جانبه با سمیر ساران رییس بنیاد تحقیقاتی هند شرکت خواهد کرد. سید محمد کاظم سجاد پور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی در وزارت امور خارجه ایران نیز پس از وزیر امور خارجه ایران سخنرانی خواهد کرد.

ظریف سال گذشته نیز در این نشست به ایراد سخن پرداخته بود.

نشریه " دکان هرالد" نوشت: کنفرانس رایسینا اولین فرصتی برای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خواهد بود تا بتواند در یک اجلاس بین المللی در خصوص تنش های اخیر ایران و آمریکا صحبت کند.

همچنین انتظار می رود که وزیر امور خارجه ایران در حاشیه این کنفرانس با اس جایشانکار همتای هندی خود دیدار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.