به گزارش روز سه شنبه رسانه های منطقه ای، «ولیام ورده» سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق در گفت و گو با رسانه ها تاکید کرد که بغداد هرگز توافقنامه ای را برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق با هدف ادامه مبارزه با گروه تروریستی داعش امضا نخواهد کرد.

وی افزود: تا این لحظه دولت به تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای آمریکا پایبند بوده و این قانون تنها شامل نیروهای آمریکایی نمی شود بلکه همه نظامیان خارجی باید عراق را ترک کنند.

سخنگوی دولت پیشبرد امور همچنین وجود هرگونه توافق میان واشنگتن و بغداد برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق را رد کرد گفت: دولت در مسیر درست خود برای اخراج نیروهای نظامی خارجی قرار دارد.

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر در روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ که با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت، پارلمان عراق پانزدهم دی‌ ماه طرح خروج نیروهای ‌آمریکایی‌ها از خاک این کشور را به تصویب رساند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت موقت عراق نیز در جلسه رأی‌گیری پارلمان این کشور خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت که منافع عراق و آمریکا ایجاب می‌کند نیروهای خارجی خاک عراق را ترک کنند.

نخست‌وزیر عراق همچنین پنج شنبه گذشته در گفت‌وگویی تلفنی از مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا خواست که مکانیسم خروج نیروهای آمریکایی از عراق را مشخص کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.