دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی بعداز ظهر امروز یکشنبه با حضور در مجلس بزرگداشت دو تن از جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی طی سخنانی با خانواده‌های داغدار در این مصیبت اعلام همدردی کرد.

وی که در مراسم بزرگداشت «محمدحسین و زینب اسدی لاری» در مسجد جامع شهرک غرب شرکت کرده بود، گفت: ابعاد تاسف از این حادثه جانگداز را سردار سرافراز حاجی‌زاده از زبان مجموعه حاکمیت و با بیان این عبارت که «ای کاش ما مرده بودیم و شاهد این رخداد غم بار نبودیم»، عنوان کرد.  

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تسلیت مجدد به همه هموطنانی که عزیزانشان را در این حادثه غم بار از دست داده‌اند، با مردم کشورهایی که اتباع آنها در این پرواز کشته شده‌اند، ابراز همدردی کرد.

شمخانی با اشاره به داغدار شدن مجموعه ایرانیان در این سوگ جانگداز اظهار داشت: متاسفانه هنوز جامه مشکی مردم قدرشناس ایران در عزای سردار شهید قاسم سلیمانی بر تن بود که مجددا سوگوار این عزیزان شدند.

وی با گرامیداشت یاد و نام سرنشینان این پرواز به ویژه فرهیختگان علمی که فرزندان این سرزمین و پرورش‌یافتگان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بودند، تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود را داغدار اصلی این سوگ ملی می‌دانند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مجاهدت و جانفشانی ۴۱ ساله سپاه در میدان‌های مختلف دفاع از امنیت و اسایش مردم خاطرنشان کرد: حزن و تاسف و دل‌شکستگی مجموعه فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران برای این حادثه غم‌انگیز کم‌سابقه است.  

شمخانی در ادامه گفت: طولانی شدن اعلام دلیل سقوط هواپیمای اکراینی به دلیل ضرورت بررسی همه فرضیه‌ها از جمله «اقدامات احتمالی دشمن در جمینگ»، «هک سیستم‌ها»، «موضوع نفوذ» و عوامل مرتبط دیگر بوده است.

وی یادآورشد: از اولین ساعات سقوط هواپیما، جمهوری اسلامی ایران با دعوت و پذیرش مجموعه کشورهای ذیربط خارجی شرایط بررسی کارشناسی سانحه بدون هیچ محدودیتی را فراهم کرد که این خود نشانه‌ای از حسن نیت ما در پیگیری دقیق و اعلام صادقانه نتیجه بررسی‌ها بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: از همان ابتدا هیچ قصدی برای کتمان دلایل این حادثه وجود نداشت، به ویژه آنکه با توجه به ماهیت و شاخص‌های فنی آشکارساز، اساسا امکان کتمان غیرممکن است.

شمخانی افزود: توجه به این نکته ضروری است که اثبات هر یک از عوامل تاثیرگذار بر شلیک موشک، می‌توانست نحوه اطلاع رسانی و واکنش کشور به این رخداد را در شرایط کاملا متفاوتی قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.