مجید تخت روانچی، نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در برنامه "لقاء الیوم" که از شبکه الجزیره پخش می شود گفت: ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست و این امر ثابت می کند که تهران به معاهدات بین المللی و توافق هسته ای پایبند است. تهران در صدد دستیابی به فناوری هسته ای جهت استفاده از آن در موارد مسالمت آمیز است و این حق برای ایران قانونی و تضمین شده است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در رابطه با خروج واشنگتن از برجام گفت: این توافق هنوز نمرده است و تمامی اقدامات تهران در چارچوب تعیین شده اتخاذ شده است. برخی از بندهای توافق هسته ای به ایران اجازه می دهد که در صورت خلف وعده یکی از طرف های توافق، به برخی از تعهدات خود پایان دهد.

وی با بیان اینکه ترامپ از ابتدای به قدرت رسیدن خود به دنبال پایان برجام بود و این کار را نیز انجام داد، خاطرنشان کرد: توافق هسته ای میان دو کشور امضا نشد بلکه با کشورهای متعددی بسته شد و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت و هیچ کشوری بی دلیل حق ندارد از آن خارج شود.

تخت روانچی در ادامه تاکید کرد: سردار سلیمانی به شکست داعش تحقق بخشید و ادعاهای آمریکا درباره او را محکوم می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ با مشورت بدی که دریافت کرده بود، تصمیمی ماجراجویانه درخصوص ترور سردار قاسم سلیمانی اتخاذ کرد و واکنش ایران به این اقدام تروریستی آمریکا برابر با قانون بین المللی حق دفاع از خود بود.

تخت روانچی تاکید کرد: اقدام بعدی ایران به عملکرد آمریکا بستگی دارد زیرا اگر آمریکا واکنش نشان دهد ایران تماشاچی نخواهد بود و پاسخ متفاوتی خواهد داد.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد در ارتباط با درخواست خروج آمریکا از عراق هم گفت: عراق و منطقه از حضور آمریکاها ناراضی هستند و آمریکا باید سرنوشت خود را مشخص کند و باید به مصوبه پارلمان عراق احترام بگذارد.

روانچی در بخشی از گفت وگوی خود با بیان اینکه عملکرد آمریکا در منطقه به هیچ وجه قابل قبول نیست افزود: آمریکا باید به طور کامل از منطقه خارج شود. آمریکا باید منطقه را به کشورهای آن واگذار کند تا مردم منطقه با آرامش و بدون درگیری زندگی کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران و کشورهای خلیج فارس می توانند بدون دخالت آمریکا مشکلات خود را حل کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.