جعفر حق پناه کارشناس مسائل ترکیه به نقش اردوغان در لیبی پرداخت و در پاسخ به این سوال که نیاز اردوغان به حضور در منطقه از چه چیزی سرچشمه می گیرد؟ گفت:

در سطح منطقه ای رقابت هایی بین ترکیه با برخی کشورها وجود دارد. مثلا اردوغان و قطر که آنهم در این جبهه قرار دارد، با عربستان و مصر و امارات در رقابت قرار دارند. اصل این رقابت هم بر سر این است که دولت ترکی و قطر حامی اخوانی ها هستند و در گروه مقابل اوضاع متفاوت است. حالا این اختلافات در لیبی جایی برای بروز خود پیدا کرده است. ترکیه از دولت طرابلس حمایت همه جانبه می کند و مصر  و امارات و عربستان از حفتر حمایت می کنند تا دولت را در طرابلس به دست بگیرد.

حق پناه در پاسخ به این سوال که این رقابت ها انقدر ارزش دارد که اردوغان ریسک امکان تحریم شدن از سوی آمریکایی ها را تحمل کند؟ به نظر می رسد که اتحادیه اروپا به ویژه با شکایت قبرس و یونان به خاطر توافقی که با دولت وفاق ملی انجام گرفته، از اردوغان عصبانی است. این عصبانیت تا چه اندازه می تواند موقعیت جهانی ترکیه را به خطر بیاندازد؟

هزینه ای که اردوغان پرداخت می کند، فقط مربوط به لیبی نیست. ترکیه این هزینه را می پردازد تا بتواند در مدیترانه دست بالا را داشته باشد. به ویژه آنکه بحث انرژی در مدیترانه مطرح است و اختلافات کهنه ای هم در آنجا حاکم است که اردوغان نیاز به محکم کردن جای پای خود دارد.

در مجموع سیاست خارجی اردوغان به ویژه در مورد حوزه مدیترانه، تهاجمی است. او در این موضع تهاجمی که در آن قرار دارد، از حمایت جامعه ترکیه هم برخوردار است. به ویژه آنکه طبقه متوسط و پایین دست جامعه در ترکیه  از اثرات این سیاست ها منافع اقتصادی و هویتی می برند.

در مورد غرب باید بدانیم که این مسائل در چارچوب یک استراتژی بزرگ تر پیگیری می شود و روابط ترکیه با غربی ها با وجود این اختلافات ادامه خواهد داشت. اردوغان تمایلی به بریدن از غرب ندارد و روابط خود را با این کشور ها قطع نخواهد کرد. در مورد ایالات متحده هم با وجود ترامپ، او احتمالا از اردوغان و سیاست هایش در مدیترانه حمایت خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.