با آغاز مراسم تشییع سردار سلیمانی و یارانش در تهران با حضور جمعیت کم نظیری که در ان مراسم شرکت کردند، خبرنگاران حاضر در تهران به گزارش اتفاقات امروز پرداخته و آن را بی نظیر و دریای بیکرانی از مردم دانستند. از سوی دیگر شبکه های خبری هم این مراسم را پوشش داده و در مورد آن اظهار نظر کردند. نقطه اشتراک همه این گزارش ها این بوده که جمعیتی که امروز سردار قاسم سلیمانی را بدرقه کرد، بی نظیر بوده است.

در ادامه بخشی از بازتاب گسترده حماسه مردم در وداع با پیکر شهید سردار ایران را در رسانه های خارجی می خوانیم:

حیرت خبرنگار نیویورک تایمز

خبرنگار نیویورک تایمز با انتشار پیام‌هایی متعدد در حساب کاربری خود در توئیتر به پوشش لحظه به لحظه این مراسم پرداخت. وی نوشت: من همیشه راهپیمایی‌های چند هزار نفره در ایران را شاهد بوده‌ و آنها را پوشش خبری داده‌ام. زمانی که جمعیت زیادی حضور دارند اما هیچ‌گاه این گونه نبوده است. اکنون میلیونی آمده‌اند. آنها همه به میل خود آمده‌اند. این خبرنگار همچنین ویدئوهایی از حضور مردم منتشر کرده و نوشته است: مراسم تشییع ژنرال سلیمانی در حالی در تهران برگزار شده است که دریایی بیکران از مردم از ساعت شش صبح به محل آمده‌اند. در طول ۲۵ سال فعالیت در ایران تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام. او در پیامی دیگر نیز صحبت‌های اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در این سخنرانی را منتشر کرده است. خبرنگار سی ان ان هم در اینستاگرامش تصویری از خود در میان جمعیت منتشر کرد و نوشت تاکنون جمعیت بسیاری جمع شده است.

چنین بسیجی از مردم را در تهران ندیده بودم

خبرنگار روزنامه لموندو اسپانیا هم که از پیش از شروع رسمی مراسم، از خیابان های تهران گزارش می کرد در توئیتر خود با انتشار تصاویری از مردم و اقشار مختلف نوشت: که حضور مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی نمونه ای از وحدت ملی است. او به حضور اقشار مختلف اشاره کرده و گفت در میان عزاداران هر قشری دیده می شود از کارگرانی که عزاداری می کنند و بعد خیابان ها را تمیز می کنند تا کارآفرینان و کارگران و.. . این خبرنگار ساعتی قبل از شروع مراسم نوشت من در تهران هرگز چنین جمعیتی از مردم را ندیده ام. او از حضور پرتعداد زنان هم در این مراسم نوشته است.

او در گزارشی که در روزنامه خود نوشته است به حرف های دختر سردار سلیمانی و هشدارهای او به آمریکا پرداخت.

فریاد یا حسین عزاداران

یک خبرنگار کلمبیایی در تهران صبح دوشنبه از فریاد یا حسین عزاداران یاد کرد. او در توئیت خود تصویری از پرچم های به هم پیوسته ایران، عراق، حزب الله لبنان و لبنان را منتشر کرد و نوشت: پرچم.

تاکنون چنین چیزی در تهران ندیده ایم

خبرنگار المانیتور نیز با اشاره به مراسم تشییع شهید سلیمانی در توئیتر خود نوشت: من تاکنون چنین چیزی در ایران ندیده‌ام. حتی مراسم‌های مذهبی این گونه (مردم) را جمع نمی‌کند که قاسم سلیمانی کرده است.

او علاوه‌براین تصاویری از حضور میلیونی مردم و پلاکاردهای حاضر در این مراسم را در صفحه خود منتشر کرده است.

" مرگ بر آمریکا " شعار صفوف چند کیلومتری تشییع‌کنندگان سردار سلیمانی

شبکه الجزیره قطر در گزارشی به مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی در تهران پرداخت. شبکه الجزیره در گزارشی از مراسم تشییع شهید سپهبد قاسم سلیمانی در تهران نوشت: صبح امروز دوشنبه هزاران نفر از مردم ایران با حضور رهبر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان این کشور در مراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند و سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید سپاه قدس در این مراسم آمریکا را به خروج از منطقه تهدید کرد. در این گزارش آمده است که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و معاونش صالح العاروری نیز به تهران آمدند و در مراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند. این شبکه قطری در ادامه نوشت که در این مراسم مقام معظم رهبری بر پیکر سردار سلیمانی نماز خواند و جمعیت فراوان که دانشگاه تهران را احاطه کرده بودند و در صفوفی به مساحت چند کیلومتر پرچم هایی قرمز در دست داشتند و شعار "مرگ بر آمریکا"و "مرگ بر اسرائیل می دادند". این شبکه در ادامه به سخنان زینب سلیمانی، دختر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس پرداخت.

سخنرانی دختر سردار سلیمانی و هنیه دلالت بر حتمی بودن انتقام دارد

شبکه لبنانی «المیادین» در واکنش به سخنرانی امروز دختر سردار «قاسم سلیمانی» و رهبر حماس در دانشگاه تهران اعلام کرد، این دو سخنرانی پیام‌های زیادی داشت. مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده «الحشد الشعبی» صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه تهران برگزار شد و «زینب سلیمانی» دختر سردار به همراه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در این مراسم سخنرانی کردند . خبرنگار «المیادین» در واکنش به این موضوع اعلام کرد، سخنرانی این دو نفر در مراسم امروز دلایل های بسیار بزرگی داشت. این شبکه لبنانی در ادامه گزارش داد: سخنرانی هنیه در مراسم تشییع امروز تأکید کرد که محور مقاومت قوی باقی خواهد ماند و قوی‌تر خواهد شد. سخنرانی دختر شهید سلیمانی هم تأکید مرد که انتقام خون شهدا به ناچار گرفته خواهد شد. المیادین سپس اعلام کرد: پرچم‌های سرخ در مراسم تشییع امروز تأکید کرد که انتقام این شهدا در نهایت گرفته می‌شود.

بازتاب شعار مرگ بر امریکا در بی بی سی

شبکه انگلیسی "بی‌بی‌سی" هم اعلام کرد، خیل عظیم مردم تهران با چشمانی گریان و شعار "مرگ بر آمریکا" در مراسم تشییع سردار "قاسم سلیمانی" شرکت کردند. براساس این گزارش، "زینب سلیمانی"، دختر سردار قاسم سلیمانی، در سخنانی در دانشگاه تهران، به آمریکا هشدار داد، به خاطر ترور پدرش روزی تیره و تار در پیش رو دارد.

شرکت کنندگان با پرچم سرخ در تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند

یورو نیوز نوشت خیل عظیمی از مردم عزادار از پیکر سردار قاسم سلیمانی در ایران استقبال کردند. هزاران نفر با حضور در خیابان های شهر اهواز به این ژنرال ایرانی که در نتیجه اقدام تروریستی دولت ترامپ و حمله پهپادی پنتاگون در صبح جمعه گذشته به شهادت رسید، ادای احترام کردند. این گزارش با اشاره به حضور گسترده مردمی در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی نوشت: شرکت کنندگان با در دست داشتن پرچم های سرخ که نماد ریخته شدن ناعادلانه خون افراد است، خواستار گرفتن انتقام از عوامل ترور این فرمانده ایرانی شدند. این رسانه همچنین به حضور انبوه مردم عراق در روز یکشنبه در مراسم تشییع پیکر سردارسلیمانی و دیگر شهدای همرزمش اشاره کرد و نوشت: آنها شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

روایت رویترز از جمعیت کم سابقه

 خبرگزاری رویترز نوشت: ده‌ها هزار نفر روز دوشنبه در مراسم تشییع فرمانده ارشد سپاه قدس ایران که در حمله هوایی آمریکا ترور شد، شرکت کردند. این رسانه، بخش هایی از سخنان «زینب سلیمانی»خطاب به  رئیس جمهوری آمریکا را بازتاب داد و به نقل از او نوشت: ترامپ دیوانه، فکر نکن که با شهادت پدرم همه چیز تمام شده است.

رویترز در ادامه افزود: جمعیتی که تلویزیون ایران درباره جمعیت حاضر در مراسم تشییع به تصویر کشید، همانند حضور گسترده مردم در مراسم تشییع امام خمینی(ره)  بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درسال ۱۹۸۹ بود.

در این مراسم همچنین « اسماعیل هنیه » رهبر حماس شرکت داشت. وی گفت:  اعلام می‌کنم که فرمانده شهید سلیمانی شهید اورشلیم (قدس) است.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار ویدئویی، گزارش داد ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف ایران در مراسم تشییع قاسم سلیمانی شرکت کردند. این رسانه یادآورشد: در مجلس ایران نیز نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و درباره پیامدهای دردناک دستور ترامپ برای ترورسردارر قاسم سلیمانی هشدار دادند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز با انتشار ویدوئی گزارش داد: هزاران نفر برای فرمانده ایرانی در تهران سوگواری کردند. ده‌ها هزار نفر در تهران برای ادای احترام به سردار سلیمانی به خیابان‌ها آمدند. رهبر ایران نیز در این مراسم شرکت کردند.  

 

دختر سردار سلیمانی آمریکا را تهدید کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که مقام معظم رهبری ایران روز دوشنبه با صدای بلند در میان صدای صدها هزار نفر از عزاداران بر پیکر قاسم سلیمانی ژنرال ارشد ایرانی که در حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد جان خود را از دست داد، نماز خواندند. این اقدام آمریکا موجب افزایش شدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن شده است. آسوشیتدپرس با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی دختر شهید سلیمانی در این مراسم نوشت که او به‌طور مستقیم تهدید به حمله به پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه کرد.

جمعیت پلاکاردهای انگلیسی انتقام سخت را در دست داشتند

روزنامه عربی ایلاف در گزارشی از مراسم شکوهمند تشییع سپهبد شهید قاسم سلیمانی نوشت: آیت الله خامنه ای، رهبر ایران صبح امروز (دوشبه) در دانشگاه تهران برپیکر ژنرال قاسم سلیمانی که روز جمعه توسط آمریکا در عراق ترور شد، نماز خواند و در کنارش حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس، حسین سلامی فرمانده سپاه ایران و ابراهیم رئیسی ، رئیس قوه قضائیه حضور داشتند. این رونامه نوشت: خیابان های تهران صبح امروز در تمجید و تکریم از ژنرال سلیمانی مملو از جمعیت بود، این مردم با در دست گرفتن عکس های ژنرال سلیمانی قبل از ساعت هشت صبح دانشگاه تهران را احاطه کردند. در این گزارش آمده است: این جمعیت که دانشگاه تهران را احاطه کردند و در امتداد چند کیلومتری آن حضور داشتند، با در دست گرفتن پرچم‌های قرمز و همچنین پرچم های ایران، لبنان و عراق دو خیابان انقلاب و آزادی را پرکردند و هر از چندگاهی شعار"مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" سر می‌دادند. در گزارش این روزنامه آمده است: در میان جمعیت برخی ها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن ها به زبان انگلیسی نوشته بود"انتقام سخت".

بی نظیر و فوق العاده

یک خبرنگار چینی در توصیف مراسم تشییع پیکر سردار سپبهد قاسم سلیمانی این عبارت را به کار برد: «بی‌نظیر و فوق‌العاده است!» این خبرنگار و عکاس چینی که در حال پوشش خبری اعتراض‌های مردمی علیه تهدیدهای ترامپ ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ بود و شعارها و درخواست‌های مبارزه‌طلبانه مردم را به تصویر می‌کشید، درباره‌ی حضور این جمعیت، به خبرنگار ایسنا گفت: هیچ حرفی نمی‌توانم بزنم جز این‌که بی‌نظیر و فوق‌العاده است.

احترام عزادارن برای سردار سلیمانی

خبرنگار npr امریکا هم از خیابان های تهران گزارش می داد. او تصاویری از پلاکاردها و شعارهای مردم منتشر کرده بود که در آنها مرگ بر آمریکا نوشته شده بود. او در توییترش نوشت مردم اینجا بسیار مودب و ساکت هستند و با احترام قلبشان را لمس کرده و پرچم های مرگ بر آمریکا و انتقام سخت را با خود دارند.

او همچنین نوشت، زنان مردان و بچه ها اینجا دور و بر ما آشکارا اشک می ریزند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.