شبکه تلویزیونی راشاتودی روز پنجشنبه به نقل از دمیتری کولبا معاون امور همگرایی اروپایی نخست وزیر اوکراین افزود که  هنوز زمان آن برای اوکراین نرسیده است که به خرید مستقیم گاز از روسیه بازگردد.

کولبا توضیح داد که هدف وی در مقام معاون نخست وزیر اوکراین شامل این می شود که بازار گاز کشورش کاملا مطابق با معیارهای اتحادیه اروپا و بسته سوم انرژی اروپا باشد. وی یادآورشد که در هیچ سند اروپایی نوشته نشده که ما نباید از یک کشور معینی گاز نخریم.

به گفته معاون نخست وزیر اوکراین، روسیه نباید از گاز به عنوان ابزار برای فشار و شانتاژ استفاده کند. روابط روسیه و اوکراین در عرصه انرژی تحت تاثیر تنش‌های شدید بین دو کشور نسبت به پیش از سال ۲۰۱۴ که حکومت غرب‌گرا در کی‌یف روی کار آمد کاهش چشمگیر یافته است. اوکراین از حدود سه سال پیش خرید گاز از روسیه را متوقف کرده و گاز از اروپا وارد می‌کند و روس‌ها می‌گویند چرا کی‌یف گاز روسیه را از اروپایی‌ها باز خرید ‌می‌کند. روسیه و اوکراین روز دهم دی ماه موافقت نامه پنجساله ترانزیت گاز به اروپا امضا کردند. دو کشور همچنین قراردادی را برای رفع اختلاف های  گازی امضا و شرکت نفت و گاز اوکراین با دریافت 2.9 میلیارد دلار از شرکت گازپروم روسیه از ادعاهای خود علیه مسکو صرف نظر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.