نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه، ۲۶ آذرماه با ۱۳۲ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی موافقت کردند.

طرح بانکداری جمهوری اسلامی در سه قسمت، ۲۰ فصل و ۲۱۴ ماده تدوین شده و کلیات آن به‌تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیده است که حوزه‌های بانکداری بدون ربا، بانکداری، بانک مرکزی و بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد.

نمایندگان مجلس درحالی به کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی رأی دادند که برخی کارشناسان اقتصادی و بانکی معتقدند این طرح براساس مبانی نظری طراحی نشده و دارای ایرادات اساسی است.به‌گفته کارشناسان بانکی، نمایندگان مجلس در بدترین زمان ممکن، کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند که ساختار، اهداف و فرایندهای بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور را دستخوش تغییرات گسترده خواهد کرد.

از مهمترین ایرادات وارده به طرح بانکداری جمهوری اسلامی،‌ تضعیف استقلال بانک مرکزی، ایجاد بانک توسعه و تأثیر آن بر افزایش پایه پولی و تورم، ضعف سیاست‌های پولی و ارزی، تبدیل بانک مرکزی به بانک دولت به‌جای بانک مردم، قوانین دست‌وپاگیر برای سیاست‌گذار پولی و موارد بسیار دیگری است.عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در زمان تصویب کلیات این طرح در صحن علنی مجلس ضمن اعلام مخالفت رسمی با این طرح اعلام کرده بود: من منکر زحماتی که برای تهیه این طرح متحمل شده‌اند نیستم اما نمایندگان را از تأیید این طرح برحذر می‌دارم.

[همتی]

وی با تأکید بر اینکه در این طرح ساختار بانک مرکزی را به‌کلی تغییر داده‌اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم و بانک مرکزی نیز عمود این خیمه است نباید اجازه دهیم این شوک به ساختار بانک مرکزی وارد شود.

همتی اعلام کرد: به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی نتوانستم در خصوص این طرح قانع شوم. مگر می‌شود ۲۰۵ ماده در خصوص سیستم بانکی و بانک مرکزی آماده باشد و یک‌باره همه این تغییرات ایجاد شود بدون اینکه کارشناسان بانکی و حقوقی و بانک مرکزی در این زمینه اقناع شده باشند.

رئیس‌کل بانک مرکزی خطاب به مجلسی‌ها گفت: اگر می‌خواهید به استقلال بانک مرکزی کمک کنید مقررات مربوط به ضمانت اجرایی نظارت بانک مرکزی را درجهت تقویت اصلاح کنید. در حال حاضر باید شرایط اقتصادی کشور را ببینیم و متوجه باشیم که خیلی از تکالیف قانون بودجه به‌عهده سیستم بانکی و بانک مرکزی است که عملاً استقلال آن را زیر سؤال می‌برد و موجب اضافه‌برداشت یا بدهی بانکها به بانک مرکزی می‌شود.

همتی همچنین تأکید کرد: استقلال بانک مرکزی به این معنا نیست که با دولت هماهنگ نباشیم بلکه استقلال یعنی نظرات کارشناسی مبنای تصمیم‌گیری در بانک مرکزی باشد، در یک سال و نیم گذشته اگر تصمیمات کارشناسی نبود و دستوری عمل می‌کردیم ثبات پولی و ارزی ایجاد نمی‌شد.

به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، در شرایطی که همه چیز علیه بانک مرکزی است و بانک مرکزی مورد تحریم شدید و تحت عنوان تروریستی دولت آمریکا است نباید چنین طرحی تصویب و به آن شوک وارد کرد.

وی با انتقاد از فرایند تأسیس بانک توسعه، گفت: براساس این طرح بانک توسعه باید ایجاد شود که مسائل مربوط به ضرورت و نحوه اجرای آن مورد بحث جدی است. از نمایندگان می‌خواهم به‌دلیل آنکه بانک مرکزی و کارشناسان بسیار زیادی اقناع نشده‌اند به این طرح رأی ندهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.