در نشستی که با موضوع "تبیین بیانات اخیر رهبری در جمع مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی درباره محو اسرائیل" با حضور سه تن از کارشناسان و استادان حوزه فلسطین برگزار کرد، تلاش کرده به شکلی مفصل‌تر به تشریح این بیانات ره‌گشا در موضوع پیچیده فلسطین بپردازد که به نظر می‌رسد در برخی محورها به ویژه بحث "نابودی اسرائیل" مورد توجه کافی واقع نشده است.

سید هادی برهانی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اسرائیل در این باره می‌گوید: معتقدم برای سیاست فلسطینی کشور توجه به موضع‌گیری‌ها و راهنمایی‌های اخیر رهبری اهمیت تعیین کننده‌ای دارد و می‌تواند تاثیرات مثبتی در سیاست فلسطینی ما بگذارد که این مساله مستلزم آن است که ارگان‌ها و مراکز مربوطه به ویژه وزارت امور خارجه و آن‌هایی که در بحث فلسطین و اسرائیل از طرف نظام اظهارنظر و موضع‌گیری می‌کنند، به این رهنمودها توجه کنند.

مهم‌ترین خصوصیت مبارزه با اسرائیل بحث مبارزه حق و باطل است

وی با بیان این‌که مهم‌ترین خصوصیت مبارزه با اسرائیل بحث مبارزه حق و باطل است، گفت: صحنه‌های مختلف نبرد در دنیا وجود دارد، در بسیاری از شرایط حق و باطل و منافع به هم آمیخته می‌شود که کشف و شناسایی این قضیه را دشوار می‌کند اما واقعیت این است که در بحث فلسطین و اشغال این سرزمین اگر بتوانید مساله را برای وجدان‌ها و انسان‌ها روشن کنید، حق مشخص می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: اسرائیل در این شرایط در موقعیت بسیار بدی قرار دارد،‌ یعنی هیچ حقی را در ادعاها و موضع‌گیری‌های اسرائیل مشاهده نمی‌کنید،‌ تنها باطلی است که زینت داده شده که اگر بتوان برای هر وجدانی از آمریکا گرفته تا کره جنوبی، حق را مشخص کرد با توجه به اینکه انسان طبیعتا و فطرتا در کنار حق می‌ایستد، در نتیجه اسرائیل در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرد. این رژیم نمی‌خواهد تن به این بازی دهد که دشمنان و آن‌هایی که با او مبارزه می‌کنند، روی حق ایستاده باشند، لذا تلاش‌ می‌کند تا این مواجهه حق و باطل را تغییر دهد.

وی با اشاره به این‌که یهودی ستیزی یکی از مسائلی است که اسرائیل از آن استفاده ابزاری می‌کند، گفت: بحث یهودی‌ستیزی از چشم انداز اسرائیل دارای دو مزیت است، یکی این‌که جنایت‌هایی که توسط صهیونیست‌ها انجام می‌شود را به نوعی به تمام یهودی‌ها نسبت دهد و افکار عمومی جهان را گمراه کند، مزیت دوم برای آن‌ها این است که یهودی‌ستیزی در جهان و دنیای غرب به‌عنوان یک جرم بسیار سنگین یا بزرگ‌ترین جرم قابل تصور جا افتاده و به دلیل مسائلی مانند هولوکاست و تبلیغاتی که صورت گرفته، یهودی‌ستیزی تا حدی منفور شده که همه هراس دارند از این‌که این برچسب به آن‌ها نسبت داده شود.

اگر اسرائیل بتواند دشمنان خود را متهم به یهودی‌ستیزی کند، می‌تواند آنها را بی‌اعتبار کند، این رژیم و رسانه‌های وابسته به آن تلاش کرده‌اند تا یهودی‌ستیزی را به ایران بچسبانند و در این مبارزه عدالت‌خواهانه و حق‌طلبانه ما را بدنام کنند.این کارشناس مسائل فلسطین در ادامه اظهار کرد: اگر اسرائیل بتواند دشمنان خود را متهم به یهودی‌ستیزی کند، می‌تواند آنها را بی‌اعتبار کند و بگوید این‌ها بهانه است. حتی این رژیم و رسانه‌های وابسته به آن تلاش کردند تا موضوع یهودی ستیزی را به جمهوری اسلامی ایران بچسبانند و در این مبارزه عدالت‌خواهانه و حق‌طلبانه ما را بدنام کنند.

برهانی اضافه کرد: این ضعف فقط مختص ما نیست، کشورهای عربی در مبارزه با اسرائیل در همین مشکل قرار گرفته و وارد گفتمان یهودستیزانه شدند و این‌ها هم از اظهارنظرهای گاه و بیگاه استفاده کرده و در غرب آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند. البته یکی از نکات مهمی که در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری وجود داشت و به وضوح هم آن را اعلام کردند این بود که بحث ما یهودی‌ستیزی نیست، ما یهودی ستیز نیستیم و دشمنان تلاش می‌کنند تا مواضع ما را تحریف کنند.

سید هادی برهانی خاطرنشان کرد: در سخنرانی اخیر رهبری در جمع مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی تحول و فرمول تازه‌ای را می‌بینیم برای این‌که اتهامات وارده علیه ما را در رسانه‌های صهیونیستی خنثی کند، زیرا در بحث نابودی اسرائیل رسانه‌های آن‌ها توانستند یهودی‌ستیزی را که منظورشان کشتن ونابودکردن یهودی‌ها است، منتسب کنند. در حالی که رهبری به طور مشخص بیان کردند منظور ما از نابودی یا محو اسرائیل نابودی نوع رژیم حاکم در سرزمین‌های اشغالی یعنی رژیم صهیونیستی و حکومت صهیونیست‌ها است.

احمدرضا روح الله زاد کارشناس و دبیر کمیته سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین نیز در این نشست و با اشاره به مواضع اخیر رهبری در مورد محو اسرائیل، به تاریخچه‌ای ازتشکیل رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سوالات زیادی درباره تشکیل این رژیم وجود دارد که چرا وعده تشکیل یک سرزمین به آن‌ها داده شد؟ اسرائیل چه نیازهایی از جامعه غرب را پاسخ می دهد؟ غرب از یک شرایط خاص و تجربه تلخ شکل گرفته بود لذا به این نتیجه رسیدند برای این‌که تاریخ تکرار نشود و تمدن جدیدی شکل نگیرد، باید یک پایگاه در سطح منطقه داشته باشند که در راستای منافع استعمار غرب حرکت کند.

مهم‌ترین کارکرد و ماموریت اسرائیل دامن زدن به ناامنی در منطقه است

وی تصریح کرد: بنابراین این تفکر را در پیش گرفتند و از یک رویکرد دینی به سیاسی تبدیل کردند تا این‌که تشکیل وطن یهود جا ‌بیفتد و پایگاهی در جغرافیای جهان اسلام داشته باشند و اجازه ندهند مساله شکل‌گیری یک تمدن جدید اسلامی و ظرفیت‌هایش در منطقه فعال شود، در حقیقت مهم‌ترین کارکرد و ماموریت اسرائیل جلوگیری از شکل‌گیری تمدن اسلامی و دامن زدن به ناامنی در سطح منطقه است.

روح الله زاد با بیان این‌که بسیاری از رژیم‌های اسلامی در ایجاد بحران‌ها و مشکلات در کشورهای سوریه، یمن،‌ عراق، لبنان و افغانستان و... به طور آشکار دست داشته‌اند، اظهار داشت:‌ جریان‌های تروریستی نیز به همین دلیل فعال شده‌اند در واقع دشمنی آن‌ها با ظرفیت‌هایی است که به دنبال استقلال هستند و این یعنی پایه اول وحدت اسلامی شکل نگرفته است.

اسرائیل مانع بزرگ همبستگی و شکل‌گیری تمدن اسلامی جدید است

وی ادامه داد: رهبری تاکید داشتند که محو اسرائیل امری است که باید پی‌گیری شود، این صحبت به این معنی است که اسرائیل مانع بزرگ همبستگی اسلامی است، اسرائیل در منطقه جنگ افروزی‌های متعددی دارد، رژیم‌های وابسته به غرب که در هم‌پیمانی با اسرائیل هستند مانع بزرگ این حرکت می‌باشند اما ظرفیت‌های جهان اسلام باید در کنار هم قرار گیرند.

این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به این‌که مساله فلسطین مقوله‌ای مهم و موثر در حرکت به سمت وحدت اسلامی است،‌ گفت: رهبری می‌گویند به برخی از این دولت‌های وابسته به جریان‌های سلطه، امیدی نیست اما این تکلیف را از آن‌ها ساقط نمی‌کند و علما باید به نوعی جایگزین کوتاهی‌ها و کارشکنی‌های دولت‌های خودشان شوند که در جهان اسلام موجب تفرقه و مشکلاتی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مهدی شکیبایی قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین نیز در این نشست به وضعیت تاسف بار فلسطین و عدم حمایت کشورهای اسلامی از این قضیه اشاره کرد و گفت:‌ دلیل این مساله عدم اتحاد کشورهای اسلامی است، رهبری وقتی به وضع تاسف بار و ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی اشاره می‌کنند، راهکاری را هم ارائه می‌دهند و همان حاکم شدن دولت اصیل فلسطین بر فلسطینی‌ها است.

وی اظهار کرد: براساس آن‌چه پایگاه دفتر نشرآثار مقام معظم رهبری منتشر کرده، رهبری از سال ۶۹ به این سو، در حدود ۵۰ مورد سخنرانی به موضوع علاج مساله فلسطین اشاره می‌کنند که بعدها شاهد هستیم این راه انسجام بیش‌تری پیدا می‌کند، حتی به موضوع رفراندوم در فلسطین اشاره می‌کند که اکنون ساختار آن شکل گرفته و تا جایی که اطلاع دارم طرحی که جمهوری اسلامی ایران دارد به سازمان ملل رفته تا به‌عنوان طرح سیاسی ایران برای حل مساله فلسطین مطرح شود.

راه علاج برای حل مساله فلسطین؛ راهکار مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و همچنین  رجوع به آرای مردمان اصیل فلسطین است.

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: رهبری حل مساله فلسطین را برای فلسطینیان، در مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و برای جامعه بین‌المللی در رجوع به آراء فلسطینی‌های اصیل می‌بینند. بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که راه علاج؛ راهکار مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و دیگری رجوع به آرای مردم فلسطین است.

شکیبایی، اعمال حق بازگشت آوارگان، برگزاری همه پرسی با حضور فلسطینی‌های اصیل، تشکیل دولت و تعیین ساختار سیاسی فلسطین و تصمیم‌گیری در مورد مهاجران از جمله ساز و کارها و راهکارها برای حل مساله فلسطین عنوان کرد و گفت: حدود ۱۲۰ سال از یک بحران بین‌المللی می‌گذرد و در این مدت بحران‌هایی مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم، جنگ عراق علیه ایران، جنگ بالکان، جنگ سرد، اتفاقات سوریه و عراق و... را پشت سر گذاشته‌ایم، اما کل جامعه جهانی در قضیه فلسطین دست بسته مانده‌اند و از فلسطین به‌عنوان چهارراه بین‌المللی برای منافع خودشان استفاده کرده‌اند و تنها بحرانی که حل نشده فلسطین است.

وی یادآور شد: از آن زمان تا به امروز انواع طرح‌های بین‌المللی از جمله کمپ دیوید ۱ و ۲، وای ریور، مریلند، آناپولیس و اخیرا هم طرح معامله قرن مطرح شده است و همه به زعم خود تلاش می‌کنند تا راه علاجی پیدا کنند. ایران هم از منظر و دیدگاه خود به دنبال راه حل است.

شکیبایی در ادامه بیان کرد: وقتی بحث برگزاری رفراندوم مطرح شد گفتند ایران از مقاومت در برابر اسرائیل عقب نشینی و به سمت راهکار سیاسی شیفت کرده است، در واقع نوعی عقب‌نشینی از مواضع اصولی ایران را مطرح کردند. این اتهامی بود که در حوزه کشورهای عربی اسلامی نسبت به ما مطرح شد.

وی افزود: رهبری وقتی صحبت از رفراندوم یا همه پرسی در فلسطین را بیان می‌کند، می گویند، ما نه جنگ کلاسیک ارتش‌های اسلامی را پیشنهاد می‌کنیم نه به دریا ریختن یهودیان را. ما برگزاری همه‌پرسی از بین همه ساکنان اصیل فلسطینی را به‌عنوان راهکار عادلانه برای حل مساله فلسطین پیشنهاد می‌کنیم. بنابراین محو و نابودی اسرائیل از دید آن‌ها وقتی می‌خواستند فشار آورده و انگ یهودی‌ستیزی به ما بچسبانند یعنی نابود کردن یهودی‌ها، در حالی که رهبری گفتند ما با یهودی‌ها کاری نداریم، با واحد سیاسی اسرائیل مخالفت داریم.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین تاکید کرد: منظور از برگزاری همه پرسی، در مرحله نخست بازگشت آوارگان فلسطینی است که حدود ۶ میلیون نفر هستند، سازمان ملل در قطع‌نامه‌های ۲۴۲، ۱۸۱ و ۱۹۴ تصریح دارد به این‌که آوارگان فلسطینی باید به سرزمین خودشان برگردند، بنابراین طرح ایران طرحی نیست که رو هوا باشد منطبق بر همین‌ قوانین بین المللی است.

معامله قرن دقیقا نقطه مقابل طرح جمهوری اسلامی ایران است

شکیبایی با بیان این‌که معامله قرن دقیقا نقطه مقابل طرح جمهوری اسلامی ایران است، گفت: شرایط جهانی به گونه‌ای است که بدون شک اگر طرح ایران رسمی‌تر اعلام و به اشتراک عمومی گذاشته شود اقبال خوبی پیدا می‌کند زیرا منطبق با استانداردهای بین‌المللی است و با موقعیتی که ایران دارد، این امکان را به وجود می‌آورد که طرح ایران دیده شود.

احمدرضا روح الله زاد دبیر کمیته سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که طرح رهبری در مورد همه پرسی، سرنوشت فلسطین را مشخص می‌کند و طرح هوشمندانه‌ای است، اظهار کرد: این طرح دو کارکرد دارد یکی این‌که اتهامات متوجه ایران و محور مقاومت در ارتباط با یهودی‌ستیزی را تا حد زیادی خنثی می‌کند، دیگر این‌که اگر جریان مقاومت به پیروزی برسد بخشی از جامعه مهاجر یهودی در آن جا خواهند ماند که باید تعیین تکلیف شوند و لذا این همه‌پرسی می‌تواند راه سریع برای پایان دادن به مرحله نهایی آزادسازی فلسطین محسوب شود.

این کارشناس مسائل فلسطین به اجرای طرح ژنرال دایتون اشاره کرد و گفت: این طرح اسلحه‌ها را از کرانه باختری جمع کرد و با مشوق‌های اقتصادی و برخی کارکردهای فرهنگی تلاش کرد تا ذهن‌ها را از مقاومت دور کند،‌ البته غرب به این نتیجه رسیده که محور مقاومت را نمی‌تواند از طریق کارکرد سخت زمین بزند و اگر اسرائیل محو شود، تمدن اسلامی شکل خواهد گرفت. هدف آن‌ها نابود کردن تفکر اسلامی و اذهان است به همین دلیل طرح‌های مختلفی مانند ۲۰۳۰ را که یک طرح اصلاحاتی و با هدف تغییر در مبانی آموزشی است پی‌گیری می‌کنند تا بتوانند از این طریق و در راستای بحث جهانی سازی محتوای آموزشی و ارتباطاتی را از اختیار دولت‌هایی که کشورشان دارای فرهنگ غنی هستند، خارج کنند. اما راهبرد مقاومت یعنی جوانان مسلح و تقویت شوند و حمایت صورت گیرد تا اسرائیل از صفحه روزگار محو شود. وظیفه جوامع اسلامی، حمایت است.

طرح آتش‌بس طولانی مدت ذیل معامله قرن تعریف می‌شود، در واقع معامله قرن برای اجرا نیاز به آرام سازی در سطح جغرافیای فلسطین دارد.

مهدی شکیبایی کارشناس مسائل فلسطین درباره مطرح شدن طرح آتش بس طولانی مدت به جای معامله قرن نیز گفت:‌ این طرح در واقع ذیل معامله قرن تعریف می‌شود. معامله قرن برای اجرا نیاز به آرام سازی در سطح جغرافیای فلسطین دارد، قطری‌ها از طریق اسرائیل پول تزریق می‌کنند تا فضا آرام باشد. طرح ژنرال دایتون که از سال ۲۰۰۷ و بعد از اتفاقات غزه مطرح شد یک طرح امنیتی بود که در کنار آن شکوفایی اقتصادی را ارائه کرد اما اتفاق خاصی نیفتاد.

سید هادی برهانی کارشناس مسائل فلسطین همچنین در بخش دیگری از این نشست با بیان این‌که شائبه‌هایی مطرح شده که موضع‌گیری‌های اخیر ایران حکم عقب نشینی در مساله فلسطین دارد، گفت:  این مبحث را می توان در چارچوب جنگ تبلیغاتی دانست که رسانه‌های غربی انجام می‌دهند، در حالی که هیچ گروه مبارز فلسطینی یا طرفدار فلسطینی را ندیده‌ایم که به این موضع‌گیری‌ها عقب نشینی بگوید، لذا آنچه مطرح شده توسط رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی بوده است.

وی افزود: بنابراین، عقب نشینی محسوب نمی‌شود بلکه پیشرفت است، اهداف اولیه نظام در مورد فلسطین کاملا حفظ شده و هیچ هدفی دست نخورده، آن چه اتفاق افتاده متناسب با شرایط زمان بوده است.طرح معامله قرن براساس نیازهای اسرائیل طراحی شده است، آمریکا نیاز دارد که در منطقه خاورمیانه پرونده حضورش را یکسره کند، آمریکا می‌داند در این مرحله گذار باید داشته‌های خود را افزایش دهد تا بتواند در نظم آینده بین‌المللی با داشته قوی در مقابل رقبا حضور پیدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.