تلویزیون ژاپن جمعه شب گزارش کرد دو طرف در دومین ملاقات خود در توکیو پس از دیدار در تهران، درباره مهمترین مسایل دوجانبه،  منطقه ای و بین المللی رایزنی کردند.

گزارش خاطر نشان می کند سفر روحانی به ژاپن در شرایطی انجام شده است که آمریکا می کوشد با بهره گیری از تحریم های سرسختانه راه تجارت و اقتصاد کشورها با ایران را مسدود کند اما ایران و دیگر طرف های بین المللی می کوشند تا ضمن برون رفت از این چالش بزرگ، مسیرهای تازه ای برای بهبود و تقویت روابط پیدا کنند.

بنا به گزارش این رسانه آنچه برایند این دیدار است اینکه ایران می کوشد تا در مسیری صلح آمیز و دوستانه روابط با ژاپن و دیگر کشورها را افزایش دهد و توکیو به سهم خود برای کاستن از تنش ها تلاش می کند.

تلویزیون دولتی ژاپن افزود پیشنهادهای رییس جمهوری ایران در اجلاس سران کوالالامپور نیز امید تازه ای به مناسبات ایران با دیگر کشورها داده است و اینکه بسیاری از آنها می کوشند تا تجارت با ایران را از مسیرهایی غیر از اتکا به ارز دلاری انجام دهند.

گزارش تصریح می کند اگر ژاپن و اروپا بتوانند به غیر از استفاده از دلار راهی برای تجارت با ایران پیدا کرده و همچنان از این طریق به حراست از توافق هسته ای مساعدت کنند، گام بزرگی برای برون رفت از تنش های فزاینده برداشته شده است.

روزنامه ژاپن تایمز هم گزارش کرده است این کشور دارای روابط دوستانه ای با آمریکا و ایران است و می کوشد با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای شکست بن بست موجود اقدام کند.

تارنمای نیپون نیز سفر روحانی را یکی از مهمترین دیدارهای انجام شده برای دو کشور عنوان کرد و افزود: پس از سفر ماه ژوئن آبه به تهران، جان تازه ای به روابط دو کشور دمیده است.

در این گزارش آمده است طرفین طیف گسترده ای از مسایل را در ملاقات خود مورد توجه قرار دادند و ضمن تاکید بر حراست از برجام خواستار تلاش های همه جانبه برای پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه شدند.

ژاپن نیوز هم در گزارشی آورده است اهتمام به همکاری بخش های اقتصادی ایران و ژاپن، امنیت کشتیرانی در منطقه خاورمیانه، کاستن از تنش های موجود در منطقه، همکاری در عرصه های گردشگری،  انرژی،  فرهنگی،  هنری و ورزشی، تقویت روابط اقتصادی، استفاده از توانایی های بالقوه برای گسترده تر کردن زمینه های سرمایه گذاری و تجارت در ملاقات سران دو کشور مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز جمعه در راس هیاتی بلند مرتبه برای دیدار و گفت و گو با نخست وزیر ژاپن وارد توکیو شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.