اسکای نیوز عربی گزارش داد، احمد حافظ، سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اعلام کرد، لوئیجی دی‌مایو، وزیر خارجه ایتالیا تماس تلفنی با سامح شکری، همتای مصری خود برقرار کرد و دو طرف در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر سر تشویق طرف‌های لیبیایی به همکاری کامل با فرستاده سازمان ملل به توافق نظر رسیدند.

وزرای خارجه مصر و ایتالیا در جریان این تماس تلفنی به بررسی آخرین تحولات بحران لیبی، تلاش‌ها برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور و حمایت از روند مقدمه‌چینی برای کنفرانس برلین پرداختند.

وزیر خارجه ایتالیا، همتای مصری خود را در جریان نتایج سفر اخیرش به لیبی و دیدارهای انجام شده طی آن قرار داد.

دو طرف همچنین درخصوص تبعات تنش‌های کنونی به خاطر امضای تفاهمنامه میان دولت ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائز السراج که ناقض توافق صخیرات و مخالف تلاش‌ها جهت دستیابی به سازش فراگیر برای بحران لیبی است، گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه ایتالیا روز سه شنبه (۲۶ آذر ماه) با السراج در طرابلس دیدار و سپس برای دیدار با حفتر و عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی به شرق این کشور سفر کرد.

پیشتر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که در صورت درخواست دولت السراج، کشورش آماده اعزام نیروی نظامی به لیبی جهت حمایت از آن است.

لیبی از زمان امضای توافق‌نامه سیاسی در شهر صخیرات مراکش در سال ۲۰۱۵، صحنه دودستگی شدیدی میان نهادهای کشور در شرق و غرب است. شرق لیبی توسط پارلمان و با حمایت ارتش ملی اداره می‌شود و در غرب کشور هم دولت توافق ملی مستقر است که در سطح بین‌المللی به رسمت شناخته شده اما رأی اعتماد پارلمان را به دست نیاورده است.

از زمان آغاز حملات نیروهای وابسته به حفتر در ماه آوریل برای "آزادسازی" طرابلس از وجود کسانی که آنها را "تروریست" می‌داند، درگیری‌ها میان نیروهای موسوم به "ارتش ملی" و نیروهای دولت توافق ملی اطراف این شهر ادامه دارد، این در حالی است که دولت توافق ملی این حملات را تجاوز به دولت قانونی تلقی می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.