مراسم بزرگداشت روز حمل و نقل، رانندگان و راهداری در حالی از سوی وزارت راه و شهرسازی پی گرفته شد که روز گذشته از تعدادی از رانندگان و فعالان عرصه حمل و نقل کشور تقدیر شد. در این مراسم که در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد مسئولان حوزه راهداری کشور از دورنمای خود برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور پرده برداشتند. اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای مراسم اربعین امسال هم بخش مهمی از برنامه وزارت راه را در برگرفته بود. 

در این برنامه عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: شرایط امروز ما همانند اوایل دهه ۶۰ است.

وی افزود: ما با همان دشمن مشابه روبرو هستیم که که شرایط اقتصادی را به ما تنگ کرده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: باید همانند همان روزها با مجاهدت و تلاش بی وقفه تلاش کنیم.

حسن نیا بیان داشت: امیدوارم با استفاده از تجربه‌ای که طی این سال‌ها در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کسب کرده ام، بتوانم دانش آموز خوبی برای کشور در عرصه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باشم.

وزیر راه از عملکرد دولت در حوزه راهداری سخن گفت

در بخشی دیگر از این مراسم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «می‌توانیم سهم بزرگی را در حمل‌ونقل جادهای به اقصی نقاط کشور و جهان داشته باشیم» گفت: این برنامه می‌تواند با استفاده از فرصت‌های ترانزیتی، سامانه‌ها و ظرفیت‌های مهندسی ما برای توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در سرزمین و حتی صدور خدمات فنی-مهندسی رخ دهد که همواره می‌تواند برای کشور و نام ایران و ایرانی افتخار آفرین باشد.

این عضو کابینه دولت بیان داشت: در دولت یازدهم و و دوازدهم ۴هزار کیلومتر بزرگراه به شبکه جاده‌ای کشور اضافه شده است که معادل سالانه ۷۰۰ کلومتر است. همچنین ۲۲۰ کیلومتر آزادراه به شبکه اضافه شده است و حدود ۵۸۰ کیلومتر تا پایان دولت دوازدهم به شبکه آزادراهی اضافه خواهد شد و این حکایت از روند نهضت ساخت و توسعه در کشور دارد.

اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ریلی نیز گفت: در این دولت راه‌آهن به  ۵ استان رسید و ۱۱۰۰ کیلومتر راه‌آهن تا پایان دولت دوازدهم به شبکه ریلی کشور اضافه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طرح ابرار یا «اقدام برای راه‌های اولویت دار روستایی» اشاره کرد و گفت: به بیان برادران پیشکسوت جهاد سازندگی با اجرای این طرح «جهاد» دوباره احیا شده و ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی تا پایان سال تکمیل می‌شود.  سال آینده نیز شاهد احداث و تکمیل ۳۰۰۰ کیلومتر دیگر خواهیم بود.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ما به ناوگانی نیاز داریم که از لحاظ کیفی و راندمان از استادارد قابل قبولی برخوردار باشد و رفاه راننده و ایمنی مسافر را تامین کند. از این رو بحث نوسازی که بنا به دلایل گوناگونی در رکود قرار گرفته است را با رایزنی ادامه می‌دهیم تا چرخه نوسازی ناوگان را با خروج ناوگان فرسوده تکمیل کنیم.

اسلامی تاکید کرد: باید کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی آن برای حفظ محیط زیست در دستور کار قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر نتوانیم قدرت لجستیکی کشور را متحول کنیم و سهم خود را در ترانزیت به دست نیاوریم،  آیندگان ما را نمی بخشند. اکنون سالانه ۱۰ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام می‌شود که ۸۰ درصد آن جاده‌ای و ۲۰ درصد آن ریلی است. در حالیکه ظرفیت ۵۰ میلیون تن ترانزیت را در اختیار داریم.  با ایجاد ظرفیت در شرکت‌ها و موسسات و تعامل با همکاران منطقه‌ای این حجم از بار ترانزیتی می‌تواند توسط شرکت‌های مقتدر جابجا شود تا ما بتوانیم سهم‌های از دست رفته را جبران و خواب‌ آنان که آرزوی حذف ایران از جاده ابریشم را در سر دارند، پریشان کنیم.

اسلامی افزود: در سال ۹۸ همچون زمان فرمان تاریخی امام خمینی (ره) ما نیاز به حضور روزانه ۱۰۰۰ کامیون در بندر امام داشتیم اما بیش از ۳۰۰۰ دستگاه در روز به سمت این بندر حرکت کرد و نشان داد که عشق به وطن یک مشعل فروزان است. در اربعین نیز اقدامی افتخار آفرین رخ داد و رانندگان نقش ارزشمندی برای جابجایی زائران ایفا کردند.  با توجه به تجارب مدیران سازمان راهداری و تعامل با پلیس همواره تعداد اتوبوس‌ها از تعداد مراجعین بیشتر بود و هیچ زائری معطل نشد. این حاصل کار فداکارانه شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.